Holdvirág-árok
2011/01/09 11:29:23 Küldte: CaptainSebi

Nem jártunk még a Holdvirág-ároknál, bármilyen szégyen is. Egy Ferenc Jóska korabeli térképpel indultunk el az Anna-völgyből. A tervünk az volt, hogy Dél felől kerüljük a hegyet és úgy jutunk a Holdvirág-árok alsó részéhez, majd azon felmegyünk és eljutunk a Lajosforráshoz. Ha még világos van az erdőben, ha már gyanús hogy sötét lesz, az autóúton jutunk vissza a kocsihoz.  Ehhez képes az történt, hogy a zöld jelzésen felmentünk majdnem a Kőhegyi menedékházhoz, majd ahol a kis oltár van elindultunk lefele és egy egyre mélyebb vízmosásban haladva lejutottunk a Pomázi kiskertek közé. Itt amennyire lehetett nyugati irányban haladtunk és kerülve  a Kő-hegyet elértük a zöld jelzést. Mivel azt hittük, hogy lejjebb vagyunk, elindultunk a jelzésen felfel, bízva abban, hogy a Csikóvár felé még el tudunk térni. Hát nem, mert feljutottunk a Petőfi pihenőhöz. Itt legalább megtudtuk, hogy pontosan hol vagyunk. Utána elmentünk a Kőhegyi menedékházhoz, ahol mint mindig, kedves fogadtatásban és meleg levesben volt részünk. Úgy döntöttünk, hogy a Holdvirág-árkot legközelebb Csobánka felől fogjuk megtámadni.
Végül egy jót sétáltunk és nagyon jól éreztük magunkat. A Petőfi pihenő kárpótolta a Holdvirág-árok hiányát.

Régóta gondolkozom azon, hogy miért változtatják meg nálunk a túristajelzéseket? Miért van az, hogy más országokban csak egy jel van?

Címkék: Pilis Kő-hegy Petőfi-pihenő

CaptainSebi
2011/01/09 15:08:04

[quote="pavluxek"]

Köszönöm a részletes választ.

pavluxek
2011/01/09 13:01:02

Nem csak nálunk többszínűek a jelzések, hanem Romániában, Ukrajnában, Szlovákiában, Lengyelországban, Csehországban is. Ausztriában is használnak a piros mellett – ritkán – sárga, zöld vagy kék színű helyi jelzéseket, Svájcban pedig az általánosan használt piros mellett a kék van használatban a hegymászóutakra. A volt Jugoszlávia országaiban viszont tényleg csak a piros kör jelzés létezik. (És táblák híján a fákat, sziklákat pingálják össze nyilakkal, útirányokkal. Elég randa az.)

Nálunk eredetileg teljes összevisszaság volt: színek, szimbólumok és számok kavalkádja volt felfestve az utakon. 1928-ban határozott az MTSZ a ma is használatos jelzésrendszer általánossá tételéről, ennek ellenére a Vértes egy részében még az 1940-es években is, a Mecsekben pedig a 60-as évekig számozás jelölte a turistautakat, aztán tértek csak át a színes-szimbólumos rendszerre.

A dolog filozófiája, hogy a kék és piros sáv a főútvonal, a zöld és sárga mellékútvonal, a szimbólumok pedig az ezekből kiágazó célútvonalak jelzésére szolgálnak. Változtatást nyilván egy-egy útvonal minőségének megváltozása indokol, pl. katonai objektum, bánya létesítése vagy megszűnése, autópályaépítés, új, felértékelődött, avagy éppen érdektelenné vált természetjáró objektum, fokozott védettség, nyomvonal megváltozása stb. miatt. A Mecsekben is megváltoztatták talán egy évtizede a jelzésrendszert, azóta senkinek nem tudom elmgyarázni, hogy merre menjen, mert a Ferenc Jóska korabeli térkép van belesülve az én memóriámba is, és fogalmam sincs, hogy ahelyett most mi van a terepen felfestve...

Célszerű ezért a térképet a maga komplexitásában (domborzat, tereptárgyak figyelembe vételével) olvasni. Már ha az a térkép ilyesmire is