Mócföld
2011/04/06 18:12:38 Küldte: perei

Mócvidéki túra

Túra a Mandrutului-szorostól az Aranyos-völgye és Albac-völgye között fekvõ Costesti hegyi falvacskán

át Fehérvölgyre (Albac)

A Bihar-hegység tõlünk távol esõ, az Aranyos-hágón is túli területe, már a híres-hírhedt Mócföld (Tara Motilor) része. Nemcsak az ott élõ hegyi nép, a mócok különleges életformája, hanem a táj szépsége is lenyügözi az ide tévedõ turistát.
Túránk során (2011. április elején) elõször a rövidecske (350 méter hosszú), de annál látványosabb Mandrutului-szorost fedeztük fel azAranyos-völgyében, majd egy merész, "toronyirányti" hegymászással húsz kilométeres túrára indultunk és kis móc tanyacsoportok  (Runc - Costestic - Rosesti - Sohodol) érintésével a környék legnagyobb településére  Fehérvölgyre (Albac) érkeztünk. Túránk során hosszasan kisért minket a havas Nagy-Bihar gerincének látványa, közben kisebb-nagyobb krókusz-mezõ keresztezte utunkat, majd a szép fekvésû  Costestic és  a 1176 méter magas Fericeti magaslat térségében a festõi Albac-völgy és a felé tornyosuló 1500-1600 méteres hegycsúcsok - a hegyoldalakon a jellegzetes móc tanyácskák tucatjai - gyögyörködtettek minket. Fehérvölgytõl a látványos, azonosnevû szoroson át gyalogosan (9,5 km) vagy inkább  stoppal, busszal lehet visszatérni a kiindulási helyre. Túratáv: kb. 19 km, színtemelkedés: 800-850 méter (útvonali térképvázlatokat lásd lejjebb)

Fotók:       Mócvidéki barangolás      Mandrutului-szoros (Aranyos-völgye)

folytatás, fotók.....és még sok minden más::http://users.atw.hu/pereiarpad/cikkek/mocfold/mocfold.html

Címkék: Erdély

bettydudas
2011/04/13 22:20:09

A Caucescu érát követően 17 évesen volt szerencsém megvetni lábam Mócföldön-minden előttem szólóhoz csak csatlakozni tudok.A táj lenyűgöző, békés, az ember magába fordulhat és elgondolkodhat mindenen...többek közt a civilizált és attól távol élő emberek sorsán, boldogságán....Én egy kb. 20 fős csapattal 3 kocsival szeltem át ezt a vidéket, mikoris éppen már lemenőben volt a nap...sátrazásra alkalmas helyet épp nem találva egy tanya mellett haladtunk el, ahol igencsak elcsodálkoztak közeledtünkkor.Többen voltak köztünk, akik beszéltek románul. A kérdésünk arra irányult,hogy hol lehetne sátrazni? A gazda betessékelt bennünket a portájára és mindahányunkat  megkínált a bográcsban rotyogó vacsorájából, szállást volt aki az udvaron talált a sátrakkal, volt aki a szénapajtát választotta...Naná, hogy ki kellett próbálni:).fantasztikus élmény volt.Mindemellett a fürdőt is használhattuk, ami aztán igazán nagy jólelkűség volt. Ilyen és ehhez hasonló emberekkel találkoztunk, akiknek fogalmuk sem volt arról, hogy mi történik odalenn a nagyobb városokban....

repeics
2011/04/08 08:41:21

Mesebeliek a képek! Nagyon szép.

perei
2011/04/07 18:02:56

Mások kérésére ime a a válasz: Köszönöm kérdésedet, elég kevés emberrel találkoztunk, magyarok nincsenek, viszont volt velünk egy túratárs aki beszél románul. Ellenségeskedésnek nyoma sincs, szóba állnak az emberrel, kissé rácsodálkoznak a turistára. Számukra idegen ez a "járkálás". Az az érzésem, hogy a fiatalok már elmennek a nagyobb városokba, a tanyavilág, lassan de biztosan kihall (ez a világ rendje közel s távol), csak az idősek maradnak. A sok új ház azt sejteti, hogy inkább modosabb emberek veszik meg a parcellákat és inkább üdülőnek használják. Viszont jó látni, miylen gondozott a terület, tehát legeltetés illetve szénagyüjtés az még müködik....hogy milyen szinű a szemük...na ezt nem figyeltem meg, de legközelebb ráfigyelek, még 2 túra megfogalmazodot tbennem e szép vidékre..  üdv Árpád  www.pereiarpad.atw.hu

bereznaij
2011/04/07 13:46:55

Levendula kérdései engem is érdekelnének...

Lenyűgöző helyen jártatok...

domzoli
2011/04/06 19:18:25

Áááááááááhhh........ ez gyönyörűűűűűű !!!

Egyszerűen no comment. Csak tátom a szám.