Húsvéthétfő a Bakonyban
2011/05/10 21:49:40 Küldte: Amadeus

2011.04.25. Húsvéthétfő a Bakonyban

Csesznek – > Kőmosó-árok, Ördög-árok, Kő-árok

Ezt a túrát Eszter / Retsze / túratársunk szervezte és vezette. Még nem ismerem jól Csesznek körüli részeket. Eddig csak a Kő-árokban voltam. Hallottam, hogy a tavalyi esőzések óta víz is van benne.

18-an jöttünk össze a túrára, most is, mint mindig, sokfelől. Győr , Várpalota, Pétfürdő, Veszprém, Szentkirályszabadja, Zirc

Most is voltak jó páran újak és a korosztály is változó volt. Tinik, huszonévesek, negyvenesek, és 50-sek is! Olyan jó ez!

Utunk első állomásaként bevettük a várat. Eszter még találkozott a távozó éjszakás őrökkel is! J Szép a vár, még így romjaiban is. Bízzunk abban, hogy egyre jobban megújul. Már van újra kapitánya! Az egykori várak újra felálltak!

Kőmosó-árkot nem messze a falu határában, a zöld sáv jelzésen értük el. Csodálatos volt! Nem is tudtam róla, pedig már régóta eljártam mellette a 82-sen, évente többször is. Nézd a képeket, meséljenek azok! Igazi szurdok! Barlangüregek is vannak benne! Visszatérve a kocsikhoz, magunkhoz vettük a hátizsákjainkat és megindultunk a Közép-Dunántúli piroson az Ördög-árok felé. A falú után, szép erdőbe értünk, ott tekeregtünk az Árok felső bejáratához. Itt az időszakos patak jó széles és mély, kiszáradt medre fogadott bennünket. Nagyon szép volt! Az a rengeteg kő!

Grandiózus volt az Árok! Volt barlangüreg is, majd a víz is megjelent, mire majd elértük az Ördöglik barlangot. A csapat két részre bomlott. Az egyik része a barlanggal szemközti oldalra húzódott fel, velük tartottam én is. Fogalmam sem volt merre és miért mennek? Szép volt és ez volt a lényeg. Jó meredek, gyökeres, köves, ősállatos, / Nummulitesz /

meg minden

Nummulitesz: (nummulinás mészkő. A lencsényi-fémpénznyi "Szent László pénze" maradványok üregeit egyetlen amőbaszerű egysejtű lény lakta. A harmadidőszaki eocén kor melegvizű tengereit óriási, kőzetalkotó tömegben népesítették be (pl. Dunántúli-középhegység eocén mészkövei, márgái).

Vissza leérve a patakhoz, kis pihi után irányba vettük mi is a barlangot. 00 éves bükkök közt araszolgattunk Eszterrel és Mariannal. Nekem jó volt, én otthon voltam a meredek oldalban, nem zavart a kidőlt bükk koronáján való átbujkálás, majd újra gyönyörű gyökeres hegyoldalban haladtunk felfele.

A barlanghoz érve oda voltam a csodálkozástól. Elemlámpa, irány befelé. Volt egy feltört vasrácskapu is. Utóbbra olvasva a bejárat melletti táblát, elgondolkodtam, hogy zárva kellett volna, hogy legyen annak a vasrácsnak, a barlang védelme érdekében.

Vissza leérve az Árokba tovább haladtunk a patak mellet, meg rajta többször is átkelve. Mígnem elértünk az Ördöggáthoz. Nézd a képeket! Ugye milyen hihetetlen szép és lenyűgöző! És nem volt különösebben nehéz az Árokban való járás. Legalább is, nekem szerintem nem.

Kiérve az Árokból, a zöld sávon haladtunk a Kő-árok felé. Előtte még egy tűzrakós, esőbeállós helyen megpihentünk egy kis időre. Jó volt pihizni, inni, nasizni, beszélgetni.

A Kő-árok megint gyönyörű volt. Jó volt újra járni benne! Száraz vízmosások, sziklák, kidőlt bükkök! Gyönyörű. A képeket a picasa-ra tettem fel.

Most, hogy nem én vezettem a túrát, így szabadabban jártam a sorban, nem kellett mindig elől lennem, több lehetőségem volt a beszélgetésre, ismerkedésre.

Alig várom már a következő túrát! Remélem, akkor is jó időnk lesz és megint ilyen sokan leszünk!