2011.08.27. Huszárokelő helyett Sötéthorog
2011/09/25 21:57:01 Küldte: Amadeus

Huszárokelőpuszta helyett Sötéthorog

Kedves olvasó!

Az úgy volt, hogy eredetileg Huszárokelőpusztára, Kőris-hegy alatt, a Magas-Bakonyba  terveztem a túrát, de a Bakonyi tekergők nyaralni mentek, meg minden fele. Nép sem jött, meg autós sem. És az utóbbi miatt nem volt mivel eljutni Huszárokelőre. Győrieknek, fehérváriaknak se. Egy gyors átprogramozás a túra előtt még az utolsó pillanatba és az új helyszín a Palotai-Bakony lett:

Várpalota – Kis-Badacsony szőlő hegy – Pléhorgya- völgy  -  Sötéthorog – Mórocz tető – Öreg-Futóné – Vár völgy – Várpalota

8an jöttünk össze. Joeblack, Szerencses, Sipos Ildi, Székesfehérvárról, Ági11 Veszprémből, Gabi37 Győrből, Peterzon Tapolcáról, Kedit és én Várpalotáról

Igyekeztem, hogy minél hamarabb átjussunk a várost övező kopár részen, mielőtt még nagyon meleg lenne.

Kis-Badacsonynak vettük az irányt. Ez a szőlős, a Fajdas hegy oldalán terül el. Igen, a hegy Fajdas nevet viseli, a szőlősnek pedig külön neve van / Kis-Badacsony /. Szerintem ritka az ilyen kettős elnevezés.

A név talán onnan eredhet, hogy innen le lehet látni a Balatonra? Nem tudom.

Szőlősoron haladva felkerestük a hegy nevezetességét, a haranglábat.

Annak idején, vagy 30 éve mikor először arra jártam, nagyon kopott, elhanyagolt állapotban láttam és azon gondolkodtam, mennyi ideig fog még fennmaradni? Szerencsére, ma már van gazdája. Annyira legalább is, hogy ne romoljon az állapota. A kőcímer is ennek jegyében került oda. Ennek jegyében kerültek megnevezésre az utak és lettek utcák. Mégpedig helyismerettel rendelkező emberek, a helyi már meglévő elnevezéseket jelenítették meg az utcák elnevezéseiben. Így lett a haranglábhoz vezető út Harangláb utca.

Villany is be van már vezetve a szőlőhegyen. Jó lenne, ha szőlőhegynek maradhatna meg továbbra is a hegy.

Tovább haladva végre elérettük a Kutyaszorító részt, ahol leereszkedhettünk a Pléhorgya völgybe. Ez a völgy, valószínű, hogy egykor Bérhorga nevet viselhette. Álmom, hogy visszakaphassa az eredeti nevét.

A kutyaszorító elnevezés eredete homályba vész, vagy, hogy van e legendája? De a völgyből még 20 éve is meg volt, volt egy felvezetető ösvény, mely mára eltűnt. Nyomát megtaláltam és magát a sziklakövet is. Szóval, volt egy felvezető ösvény, a Pléhorgyából, mely egy sziklahasadékon vitt keresztül. A szikla, olyan 80 cm magas, 2méter hosszú volt és a rés olyan 40 cm széles volt.Átvezetett rajta az ösvény. Nagyon szerettem!

Leérve, a völgybe, északra fordultunk. Balról a Bér hegy, jobbról pedig a Fajdas alkották a völgy oldalait. Fajdast elhagyva, követtük a Bér hegy hajlását, nyugatnak fordulva. De mielőtt tovább haladtunk volna innen, még megnéztük az itt levő kőpincét. Sajnos az ajtaját felfeszítették, belsejét felgyújtották. Még jó hogy az erdőre nem terjedt át a tűz. Pedig szép pince volt.

A Pléhorgyát és a Bér hegy mellett húzódó folytatást, a Tompa völgyet egy nyereg választja el egymástól. Átjutva ezen, már a Tompa völgyben haladtunk egy újabb úti cél felé, melyről a csapatnak sejtése sem volt.

Sötéthorgot elérve egy sziklatömbbel álltunk szembe. nyáron az avatatlan szem ebből nem lát szinte semmit sem. Nagy sziklára gondolj! Kerülete olyan 800 m lehet.

Otthont ad a Kőpajta barlangnak is. Van egy barlang üreg elérhetetlen magasban is a sziklán, de van egy fent a sziklatetőn is. Még sosem mutatta meg senki, hogy tényleg melyik a Kőpajta barlang. Csak azt tudom, hogy benne ősemberek szállás nyomait is felfedezték. Szóval, a tetőn nyíló, az egy katlan, vagy inkább kürtő barlang. Oldalait, ferdén összeboruló 8-10 m magas sziklák adják. A tetőre felérve nem látni semmi különöset. A lejárat hasadékszerű, ott kell leereszkedni. Kis ügyességgel mindenki számára járható, akit csak érdekel ilyesmi. Lejutva kisebb térre jutunk, egy másik világba.

Miután jól átmászkálta és felfedezte a csapat, vissza kimásztunk a felszínre, hogy tovább folytassuk utunkat a Csákány völgyön keresztül a Mórocz tetőre. Felérve, belecsatlakoztunk a Közép-Dunántúli piros jelzésbe Félúton voltunk Mórocz és Futóné közt. Elébb Mórocz tetőre mentünk ki. Szép volt a kilátás!! Majd visszaindulva, irány az  Öreg-Futóné.

Ne egy öregasszonyra gondolj, nem azért öreg a neve. Adott a Futóné. Az északibb, alacsonyabb, 558m, a Kis, a déli, a Magasabb, 574m, pedig az Öreg-futóné.

Itt az Öregen, van egy geodéziai torony is. Szép kilátást biztosít.

Pihenő után tovább folytattuk utunkat a Piros jelzésen, Márkusszekrénye felé. Alkalmam volt megmutatni a csapatnak a már elkészült turistaútvonal felújított szakaszát, majd az új útvonalat is.

Puszta-Palotánál csak kis időre álltunk meg. /Bátorkő/

Kálistánál is mutattam, hogy mit végeztem az út felszabadításában. Jöhetsz te is, mert van még mit dolgozni azon a 100 m-es szakaszon! Festeni is kell! Lehet akár szalonnasütős program is. Délelőtt munka, délben meg szalonnasütés, délután, meg felfesteni a színt.

Hanem, igen meglepődtünk, amint láttuk a brutális tolólapozást, a lentebbi részben, a Vár völgyön lefele haladva. Az útszéleken felpúpozott föld, kiforgatott sziklakövek.

Kontár egy munka! A Verga Erdészet arra hivatkozik, hogy a teherautók okozta nyomvályúsodást egyengették el. Természetvédők kérték. De hiába kérdeztem rá a „természetvédők” elérhetőségére, erre nem kaptam választ. Pedig már máskor is erre hivatkoztak. Nekünk kell rendbe tenni, amit csak lehet.

Igyekszek segítséget kérni az illetékesektől. Legalább is, akikkel el tudom hitetni, hogy azok benne.

Jól elfáradva, én nagyon is, értünk ki Várpalotára.

Képek hivatkozásait itt az oldalon, a Bakonyi tekergők csoport fórumában találjátok meg, a az  Augusztus a Nyírmegyi úton topicban

Illetve , az enyémek itt.

Legközelebbi túra október 15-én szombaton lesz a Vértesben.

Szeretettel várok mindenkit!

Címkék: Bakonyi Tekergők Öreg-Futóné Amadeus

Amadeus
2011/09/30 19:20:33

Köszönöm a hozzászólásod!

Ne feledd, ha egyszer Bakony, akkor Bakonyi tekergők!

dalos
2011/09/30 07:04:37

Nagyon élvezem a leírásaid. És jók a fotók is! További jó tekergést!