Gyömbér: Sör helyett Hegy!
2011/12/27 01:18:51 Küldte: Angyom

Vannak dolgok, amiket pénzért nem lehet megvenni: ilyen a túratársas túra is, ahol az ember sok-sok kedves (ált. addig idegen) társsal összejön, hogy aztán együtt gyönyörködjenek a természet csodás formavilágában. Vagy együtt küzdjenek a természet elemei ellen. Mivel télire jár, így jelen esetben a második megfogalmazás a helytállób.

De ez nem szegi kedvét az egyszeri kalandornak, hisz a kilátás elmaradásáért kárpótol a vidám társaság!

Mindig is részt akartam venni egy jó csoportos kalandban, erre ott figyel a naptárban az Alacsony-Tátrai Gyömbér túra. Reni túratárs már be is jelentette, hogy megy. Jól van - mondom, jó túrázást! Ez volt csütörtök délelőtt. De nem hagyott nyugodni a gondolat. Jó, akkor én is megyek.

Telefonok, üzenetek sorozata. Péntek reggelre már le is van vajazva minden, már csak menni kell. Juppppi! Délután összerámolom a cuccom, - szokásos böhöm nehéz hátizsák – és még 1-2 kellék ahhoz, hogy Beatrix túratársnál aludjak (köszönet érte). 6 előtt autóba be, 8 előtt Budán autóból ki.

Szombaton aztán korai indulással kezdjük a napot, elstartolunk négyen az Auchan parkolóból 4 után. Izgatottan várom, milyen lesz Szlovákiában. Fura. Egy kukkot nem értek, még szerencse, hogy a 40-es tábla itt is ugyanolyan…

Besztercebánya előtt ránk világosodik, a város előtt megjelenik a hó is. Borongósra jár az idő, néha esik az eső. , ha csak itt kezdődik a havas rész, akkor lehet, hogy a hegyekben is csak 1-2 cm esett?

Közeledünk szélsebesen Trangoska felé. emelkedik az út, érzem, jó napunk lesz! Elered a hó, majd egyre jobban rákapcsol. Ahogy emelkedünk, szépen gyarapodik az út szélén. Mikor lekanyarodunk a főútról, már igazi télben vagyunk. Elindulunk felfele a sí központ irányába. Felfele meg-megrúg az autó, jön lefele két hókotró. Itt is vagyunk az alsó parkolóban 1150 m-en, sehol egy magyar autó. Oh, elsők vagyunk. Irány tovább a felső parkoló 1220 m-ig. Itt már indul a mai síszezon. Lassan aztán megérkezik a miskolci és a debreceni ’különítmény’ is. Együtt a csapat.

Azaz nem egészen. Valaki még jön, csak nem talál ide. Oké, megvárjuk. Visszagurulunk az alsó parkolóba – elvégre oda volt megbeszélve a tali. Igen ám, de a parkolót 15 cm hó fedi, kinek van kedve beállni?

parkoló

Hólánc fel, 3 ember kocsit tol,--> sikerül minden verdának beevickélni.

dózer

Ez, ez egy szörnyeteg!

Az utolsó emberke nehezen talál ide, egymaga jön, fogy a türelem. 9 helyett aztán háromnegyed 11-kor elindulunk felfele.

tábla

Mindenki harciasan beöltözve. Egy darabig. Hopp, már veszem is le a kesztyűt. Követi egy polár. Ááá ki kell vennem a kabátom polárját is, ez sok. Hiába, Zsolt diktál.

Reni

Szervusz Renáta!

Halkan reménykedek, talán belefér még a csúcs az időnkbe. Ha előveszem tapasztalataimat, akkor bizakodó vagyok. Adrienn megkér, hogy mivel egyedül jött, és kalandos útja volt, menjek vele BP-ig visszafele. Semmi gond, úgy is oda kell visszamennem nekem is.

fák

Egyre feljebb érve aztán bekeményít az idő, 1500 m-t elhagyva elfogynak a nagy fák, és feltámad a szél. A hó vastagsága itt már lehet 30-40 cm is. Az úton kényelmesebb, már sokan kitaposták.

út

Ahol aztán elfogynak a törpefenyők, ott jön csak a cudar idő, 20 métert még talán ellátni. Követjük a karókat. Látom a GPS-en, lassan itt a Hütte. Áh’ akarom mondani Chata gen. M.R. Štefánika. Mennyivel szebb!

Chata

Hopp, már ugrunk is befelé. Bent jó a hangulat, nyoma sincs a kinti rossz időnek. Hamarjában mindenki nekilát az elvesztegetett energiát visszapótolni. Ok, jöhet a ’csúcstámadás’.

szél

Balról vagy jobbról fúj a szél?!

11-ből nyolcan Vállaljuk. A világ pénzéért nem maradnék a Hüttében. Khm, Csatában.

Zsolt azt mondja: 40 perc oda-vissza, lefele csúszkával egyszerűsítve. Ám véletlen egy 60 perces rolli lemaradt előtte. Na igen, mert a csúszka nem működött a nagy hóban.

Bevallom, én is arra számítottam, hogy a legfelső részen két centis jégpáncél fedi majd a gyepet (mint anno a Schneebergen), de az idő rácáfolt így nem lehetett csúszni. Az erdetileg nyugatias szél a hosszú gerincet erre-arra kerülte, így pont ez a déli fele nem kapott olyat, ami levitte volna a sok havat. Alatta persze ott volt a kemény jég. Talán dísznek, de felvettem a hágóvasat induláskor.

Menetelünk felfele libasorban, lassan gyűrjük le a métereket.

Felfele leelőz két síléces fókás. Szemeim rámerednek a férfi tatyóján pózoló két 50 centis technikai jégcsákányra(!). GPS-en izgatottan figyeltem a tszf. magasságot. Egyszer aztán csak ott állt előttem egy olyan kereszt, amihez nem vagyok hozzászokva. Ilyen az Alpokban nincs is! Csuda jó, dupla kereszt!

Na és hol a csúcs csoki? Olyan van, ám most elő nem veszem a tatyó mélyéről. De a szemfülesebbek elől tartották már rákészülve…Reni hirtelen előkapja az óriás túrórudit, és amire még egyszer visszanézek, volt rudi – nincs rudi.

Ezután felugrok egy csúcsfotó kedvéért a kereszt mellé. Na itt veszem igénybe igazán a  24 db acélfog stabilitását.

kereszt

Reni túratárs hamar kattint is egy párat, majd ő is odaáll. Megvallása szerint nagy volt a gerincen átbukó szél – ezzel egyet értek. Épp csak néhány percet tartózkodtunk itt, de a kabátom keményre fagyott. Látom ám, mindenkinek a szempillájáról mini jégcsapok lógnak.

Ideje indulni, lefele aztán kényelmesebb tempót veszünk fel, eljött a játék ideje. Zsolt bemutatja az attrakcióját, persze akadt követőkre! Futás-futááááá-bukfenc.

Bámulatos, milyen gyorsan lehet így haladni. Már itt is vagyunk a menedékháznál. Megkívánom a gulyást. Ez igen! Tudnak valamit a-ok! És még olcsó is.

Öltözés közben aztán megszentelek egy pálinkás üveget, megalapozva a jó szlovák viszonyt. Hiába, ő rossz helyre tette, én meg figyelmetlen voltam. Nah’, majd a (beton)padló felissza.

4-kor indulunk is lefele. Előtte fotó, mindenki rajta van.

csapat

Hamar jön a sötétség. Utolsónak haladok lefele ’söprögetőként’. Visszafele megfordul az időjárás, és egyre csillapodik a szél. A havazás viszont nem. Reggel óta biztos esett még 10 cm. Lejjebb aztán Renivel eszmét cserélünk a német és osztrák kirándulásokról, és még sok egyébről. Itt is a parkoló, jöhet az autótolás. Második felvonás. Csak sikerül valamennyi autónak kikecmeregni, majd elindulunk.

Ennél nagyobb kecmergés már csak besztercebánya előtt fordul elő, a navi csődöt mond, mi meg kevergünk a kis falvakban. Adriennél van papír térkép szerencsére. Előkapom én is a túra GPS-t, ezen azért nem olyan egyszerű a navi. Így végül is egy többé-kevésbé helytálló ’Mitfahrer’ leszek. 11 előtt Auchan parkoló. Szupi, innen még fél óra Buda.

Összerámolom a cuccom, és éjfélkor saját autóba pattanok. Fehérvár mellett utolér a fáradtság. Lássuk csak: csütörtökön és pénteken is 4-4 órát aludtam. Ordít a zene, semmit sem ér. Sehol egy autó, amiért figyelnem kellene a visszapillantót. Egyre jobban kikapcsol az agyam. Keszthely előtt az út 5 centis betonpadkája ébreszt – a kocsi felrázza bennem a gyomor nem létező összes tartalmát. A jó  irgum-burgum  Idióta e vagyok?!

Még 20 perc, és már bombaként csapódok az ágyba.

Jó volt Veletek túratársak, még összefutunk!

Dumbier, Nízke-Tatry, Szlovákia, 2011-12-17

Címkék: Gyömbér Alacsony-Tátra

Oldal:  1 | 2 | Következő >  Utolsó >>

2012/01/10 22:58:39

Ez nem szerencse, haem józanész és tapasztalat kérdése, másrészt pedig tényleg morbid volt az idő nekik.

Dors
2012/01/10 21:57:03

hello, ezt olvastátok? Ehhez képest ti állati szerencsések voltatok: http://salamandra.blog.hu/ Hótalpszaggató túra a Tátra gerincen

2012/01/03 19:23:47

Kedves hampeter!

Mi pontosan 11 nappal előttetek voltunk (dec. 17), de ahogy elnézem, szuper időtök volt.

Nekünk is "jó" időnk volt, én szeretem, mert így szerez csak tapasztalatot az ember. Spec, hogy nem alkalmas a kabátom ilyen időben túrázásra. Hiába jó, de a csuklya kialakítása nem a magashegyek időjárásához lett tervezve.

hampeter
2012/01/03 13:16:21

Mi egy nappal kesobb mentunk (Pest-Gyomber-Pest), lasd a fotokat, eleg meredek a kulonbseg: http://softconsulting.cluj.astral.ro/public/kirandulasok/11_12_28_Gyomber/

adrienn73
2012/01/03 12:07:18

Uff, a vége kicsit ijesztő... Mármint az útpadkás rész... Még szerencse, hogy nem az m7-esen fogtál útszélét (korlátot).

Nekem (aki késve értem oda, és megrémültem a parkolóban lévő nagy hótól meg az egyedül hazamenés gondolatától) olyan szép emlék lett ez a gyömbéri túra, hogy szinte naponta rákukkantok a fényképekre, amik ott készültek... :)

FLPZsolti
2012/01/03 12:04:26

Én még nem olvastam blogot, jó, hogy így leírtad, tetszik. Örülök, hogy ott voltál :)

2012/01/01 21:26:56

Köszi az infót és a képeket Dors!

Dors
2012/01/01 21:05:43

2012/01/01 20:24:43

Hello! Tetszett a beszámoló, mi hótalpas túrán voltunk A Magas Tátrában ugyanezen a hétvégén - ugyanezen hóviharban . A vasárnapi ragyogó napsütés persze kárpótolt a szombati Amudsen-es élményekért.