Dobogókő – Zsivány-sziklák –Pilisszentkereszt – Szurdok
2010/01/10 17:00:18 Küldte: tigriske

Sziasztok J

Újra itt….

Megint egy nagyon jó kiránduláson vagyunk túl – hétről-hétre azt tapasztalom, hogy túratársaimnak szükségük van valami másra, valami újra J Néha sikerül az álmaikat teljesíteni, mint ez a mostani is, talán mindenkit kielégített, még engem is J

Nem keltünk korán, nem volt hosszú túra, de annál élménydúsabb utunk volt.

Kilenckor indult a hév Pomáz felé, 9.59-kor már a dobogókői járaton voltunk, fél tizenegyre fent voltunk a hegyen. Igazi téli táj fogadott bennünket, ugyan Budapesten hétágra sütött a nap, itt Dobogókőn azért mégis 700 m magasan voltunk, nem lett volna helyénvaló, ha a „nyár”-ba cseppenünk bele, hiszen havat szerettünk volna látni, ez volt a célunk, ezért jöttünk.

Minden terv szerint halad, volt pogácsa és forralt bor is, meg zsíroskenyér lilahagymával, meg kolbász is mustárral, ki mit szeretetett volna – mindenkinek igénye szerint.

Kipihentük az út fáradalmait, ettünk-ittunk, elindultunk egy kicsit körülnézni, panoráma nem volt, nem is számítottunk rá, lementünk a kegyhelyhez - sokan még nem voltak ott - kicsodálkozták magukat társaim, aztán elmentünk a síházhoz is – megnézni mi újság – semmi különös nem volt, rajtunk kívül szinte senki – visszavettük az irányt a büféhez – onnan indult az utunk a Zsivány-sziklák felé.

Az Őzike utcán mentünk lefelé – jó nagy jó volt a hó - ugyan itt-ott latyakos volt az út - de ha a hóban mentünk, ott biztosabb volt a járásunk.

Még hógolyóztunk is, volt nagy csata, három társamnak volt hócsuszkája, azt is kipróbálták – erre az alkalomra vették, remélem máskor is elhozzák – ugyan kutyatársunk Marvell ezt nem vette jónéven és igencsak izgatta a fantáziáját a sportnak e gyártmánya J - de aztán belenyugodott, hogy nem neki kell ráülnie és utána békén hagyta a hancúrozókat.

Szép lassan meg is érkeztünk úticélunkhoz – a Zsivány-sziklákhoz.

A Zsivány-sziklák Dobogókőtől mintegy másfél km-re délre, 590 m-es tengerszint feletti magasságban találhatóak. IV. Béla állítólag huzamosabb ideig rejtőzködött itt, sőt kincseit biztonságba hozandó, elásatta egy szikla üregében. Később azonban már nem tudták a kincset megtalálni, s az még most is ott van állítólag, majd legközelebb megkeressük J.

Sok idővel később, hogy mikor, arra a monda már nem emlékszik, valami zsivány-társaság is hallott e kincsekről, s birtokába akarván azt keríteni, vizsgálódás tárgyává tette a sziklatömeget. Kincset ugyan ők sem találtak, de alkalmas búvóhelyet igen, s innen rettegették , riogatták a lakosságot. Innen vette e hely nevét. Mi igaz mindezekből, nem tudhatjuk, de azt igen, hogy filmet is forgattak itt nem is egyszer, és nagyon jól lehet sziklákat mászni itt. Mi is felszaladtunk egy-kettőre (másnapra ki is jött az izomláz), de megérte a kifulladás – hihetetlen szép látvány – a sok szikla egymás mellett – különböző magasságban. Érdemes a fotókat megnézni.

Miután kigyönyörködtük és kiugráltuk magunkat, haladtunk tovább Pilisszentkereszt felé – a Szurdokba. Szép fenyves erdőn keresztül mentünk, olyan magasak voltak a fák, hogy égig értek, eltörpültünk alatta rendesen. Egyik legkedvesebb helyem ez, szívesen hozom ide barátaimat, túratársaimat.

Pár kilométeres séta után megérkeztünk a Pilis egyik legcsodálatosabb helyére – a Szurdokhoz.

A Szurdok egy "V" alakú, meredek falú völgy, a Dera-patak a Dachsteini mészkőbe vájta medrét, ez az a kőzet, ami a Pilis-hegység uralkodó részét alkotja.

Hatalmas víztömeg fogadott bennünket, a patak jócskán kiáradóban volt, a cca 600 méteres szurdokvölgyben 8 hídon keresztül vezetett az utunk (fotó), ha kora tavaszi hóolvadás utáni időszakot választunk, még az alattunk hömpölygő patak vize is izgalmasabbá teszi utunkat. Ha nyáron jövünk erre, víznek nyoma sincs – sajnos – ezt már tapasztaltam nem is egyszer.

De most itt vagyunk, ugyancsak latyakos volt az út, nagyon kellet figyelni és vigyázni magunkra, illetve társainkra. Szerencsére a csapat nagyon fegyelmezett volt, nem történt semmi baj, mindenki érezte, hogy ez egy más közeg, itt meg kell állni, ha valamit meg akarunk csodálni, mert különben könnyen belecsusszanhatunk a megáradt patakba.

Nagy élményben volt részünk, láttam társaim arcán - főleg akik még nem jártak erre - hogy nagyon-nagyon meg vannak elégedve és nagyon sajnálják, hogy vége a Szurdoknak, vége a felejthetetlen látványnak, vége van a túrának J

Egyszer minden véget ér, még akkor is, ha az nagyon jó, az időt nem lehet megállítani, megy tovább - hamar kiértünk a parkolóhoz, majd az úthoz, és megindultunk Budapest felé - egy kis levelezető túrára, mert volt még egy fél óra a busz érkezéséig, és nem akartunk egy helyben állni addig.

Jól is tettük, mert alkonyatba borult a táj, a köd kezdett leereszkedni, ami megint csak nagyon impozáns látványt nyújtott. Balra kiáradó erecskék vize öntötte el az erdőt, jobbra pedig a ködbe burkolt sejtelem – ez is felejthetetlen látvány volt. Nagyon szép a természet télen is, nem győzzük csodálni, élvezni mindenkor az adott pillanatot – amit nyújt nekünk.

Ennyi volt a mondókám mára, remélem kedvet csináltunk azoknak, akik még nem jártak ezen a vidéken, és izgalmas pillanatok volt a jutalma azoknak a túratársaimnak, akik eljöttek velem erre a gyönyörű túrára.

tigriske

2010. január 9.

fotók és beszámolók:

http://www.setafika.hu/new/ - tigriske – galéria- és élménybeszámolóra kattintva