Bronzjelvényes túravezetői vizsga
2012/05/20 19:36:56 Küldte: robertbardos

Eljött a nap, hogy végre feltehetem az i-re a pontot, vagyis hivatásos túravezető lehetek. Este még átnéztem a tereptan, térképolvasás és egészségügyi ismereteket és nézegettem Pilisszentkereszt környékét, a vizsga helyszínét, találgatva, merre kell majd menni. Az izgalmak levezetéséül még egy BL-döntő is belefért. Reggel a 8.55-ös Pomázról induló buszt gondoltam közlekedési eszköznek - ezzel nem voltam egyedül, mert a busz tömve volt. Dobogókő, a városi turisták tipikus kirándulóhelye ma is vonzotta az embereket. Újra megerősödött bennem, hogy egy normális túraútvonal Budapestről legalább 60 kmre kezdődik, ahol az átlagos túrista biztosan kevesebb. Ezek a filozófia gondolatok is csak addig éltek bennem, míg megérkeztem a rajthoz és az ott várakozó vizsgatársakhoz.

A menetrend szerint 12.-ként, 11.00-ás felkészüléssel, 11.10-es indulással szerepeltem. A felkészülés nem volt más, mint a pályautasítás, vagyis a bejárandó pontok elolvasása. Kaptunk egy nagyított változatot, de én inkább a saját térképemre is berajzoltam - ez később igen hasznosnak bizonyult. Az útvonalat bejártam pontról-pontra, lássuk miként:

1. A Somhegyi kulcsosházzal kezdtem, a két ösvény közül elsőre a déli utat választottam, amely a térkép szerint elmegy az objektum mellett. Nagyon elment, észre sem vettem, csak amikorra már egy nyiladéknál voltam. Vissza a kereszteződéshez, irány fel a másikon! Meglepetésre az első pont vizsgázó hely is volt, így el kellett mondanom, hogy a kéknek az egyik szakaszán mennyi szintet megyik, milyen domborzatot látok. 10 pontból 9 - végülis nem rossz.
  2. Majdnem innen fordultam vissza korábban, így biztos léptekkel haladtam a déli ösvényen egészen a kerítés sarkáig. Az ellenőrző pont zsírkrétájával beikszeltem a papírt - ez egyszerű volt.
  3. A következő felkeresendő helyszín a Zölden volt, amelyet egy susnyás iránymenettel fogtam meg. Utólag kiderült, hogy a kerítést másik oldalán simább volt az út - sebaj. A túristaút nyiladékban vezett és az egyik kanyarnál feltünt Józsi a tereptani kérdéseivel. Nem tudott zavarba hozni: bemértem a Pilist, megmutattam a Magas-hegyet, besaccoltam a víztornyot. A jutalmam sem maradt el: 10 pont.
  4. Jött a kúptető a maga 489-es magasságával. Ennek a pont a felkeresésének jellege hasonlított a tavalyi Zemplén csúcsain túrámhoz, vagyis az ösvényről egyszer csak iránymenet ameddig nem érek a gerincig. No, de onnan hogyan tovább? Elmentem ÉNY-ra, ameddig nem kezdett el szintet esni, majd DK a szinten és a pont is meglett (galád módon egy bokorban, bár állítólag az egyetlen ott található fa védett jellegű).
  5. Az ötödikként, idézem "metsződés és út találkozása" volt a megnevezés. Azt terveztem, hogy megfogom az egyetlen jelzett ösvényt, a Zöldet. Így is történt, bár csak közelítő fogalmam volt, hol lehetek. A tájoló segítségével követtem az irányt és útiránynak a térképen bemértem 30 fokra egy nyiladékot. Sikeresen megtaláltam, majd lefelé menet már a metsződéshez vezető, 340 fokos ösvényt céloztam meg. Elsőre nem, de másodikra ez is meglett. Szememet a narancs színre fókuszálva hamarosan a bólyát is megtaláltam.
  6. Egy fakeresztet kellett megkeresni, amely egy nyiladék mellett van. Mivel ma jóban voltam a nyiladékokkal, ezért egy nyiladékon haladtam és vártam, mikor lesz 25 fokra egy nyiladék. Csak nem jött. Már kezdtem aggódni, mikor feltünt egy szögben megfelelő, ahol kényelmesen lesétáltam. Sejtettem, hogy nem ez az igazi, ezért bemértem egy ösvényt, ahol átvághatok. Egy kicsit hosszabb út, majd az eredeti nyiladék is meglett (ha valaki tud egy alternatív szót a nyiladékra, kérem, jelezze...). És hol van a kereszt? Erre egy hirtelen megjelenő vizsgatárs adta meg a gyakorlati választ, amint egy másik ösvényről odasétált a keresett, és pár méterre található helyre.
  7. Irány az utolsó előtti pont, a pihenő! Elindultam az ösvényen és már előre vártam a találkozást az újabb...(nem, nem írom le többször!!!), ahol lefelé néhány szintet esve elérhetem a kéket. Milyen felüdülés volt ismét jelzett ösvényen haladni, egészen az ellenőrző pontig! Enikő, az utolsó szóbeliztető néhány egészségügyi kérdést tett fel: az egyik túratársunk megivott 1 liter tejet, majd teleette magát málnával és ennek következtében sűrün megáll a bokroknál. Mi a teendő? Széntabletta, folyadékpótlás és a legközelebbi lehetőségnél lekisérni valamilyen lakott területre. Újabb tizes.
  8. Boldogan lépdeltem Pilisszentkereszt felé a betonon, vissza a rajthoz.

Az időm 2:35, a szintidő 3:30 volt - erős középmezőny. Nem ez a lényeg, hanem az, hogy ezután már felelősséggel vezethetem a túrámon résztvevőket!

Címkék: Túravezetői Vizsga

robertbardos
2012/05/23 15:22:52

Köszönöm a gratulációkat, remélem sikerült a bizonytalanok érdeklődését is felkelteni...

spetra
2012/05/23 14:28:16

Ügyes vagy! Grat :)

Maty
2012/05/22 00:39:20

Granulátum!

robertbardos
2012/05/21 19:51:19

Köszönöm a gratulációt, lesznek túrák bőven! A nyiladékos pont nem tudtam kihagyni, elég pihent voltam már a vizsga után...

turbomano
2012/05/21 11:46:10

Gratulálok!  Várjuk a túrákat. A nyiladék az nyiladék, nincs mit szépíteni, az a lényeg hogy jóban vagy velük.  Ha mégis eleged van a nyiladékból, esetleg használd a hasadékot.