Megunhatatlan Bihar
2012/07/15 17:55:42 Küldte: kallaipisti

Gerinctúra a Biharfüred környéki havasokon

Régi tervem ennek a körtúrának a megtétele. Biharfüredről indulva már voltunk a Horgas-havason és a Bocsászán is, de a kettő közötti pár km-es szakaszt eddig nem ismertem. A túra eredeti célja a terep bejárása volt, mert pár munkahelyi barátomat vittem volna ide, de ez végül is elmarad. Ennek ellenére megérte, a "felderítés" önmagában is jó kikapcsolódást jelentett. Későbbi terveim (2013 március) között szerepel az útvonal téli bejárása, komolyabb téli túrákra való felkészülés gyanánt.

Július 2-án reggel indultunk Békésről Judittal és édesapámmal. A megszokott és bevált útvonalon, Doboz-Sarkad-Nagyszalonta-Tenke (Tinca)-Belényes (Beius)-Biharfüred felé mentünk, kapkodás nélkül, így 10:40-kor indultunk el a Hotel Jadolina parkolójából. Juditnak szóltam, hogy jelezze, ha fárad, erre 10:41-kor került sor.

távolban a Mező-havas

úton a Csoda-forráshoz

A Csoda-forrásnál megejtettük a szokásos fényképezkedést, majd jobbra fordulva, a piros jelzésen kezdtük meg az utat. Az idő már most gomolyfelhős volt, de csak a hegység felett, útban a hegység lábához egyetlen felhőt se láttunk, így kicsit tartottam a délutáni viharoktól. A legelőre kiérve rögtön elleptek minket az apró legyek, és mivel nem nagyon zavarja őket a rovarriasztó, így inkább próbáltunk mozgásban maradni. A nyeregben levő táblánál déli irányba fordultunk, az esztene mellett elhaladva a pásztor rendes volt, visszafogta a kutyákat, és azt se bánta, hogy Judit megállt a kecskegidákat fényképezni. Nem sokkal később találkoztunk egy hollócsaláddal, akik a fák között hangoskodtak, és nem is nagyon tartottak tőlünk, jól meg lehetett figyelni őket.
13:30 után értünk fel a Mező-havasra, ahonnan meglehetősen gyenge kilátásban volt részünk, a pára mindent eltakart. Az eső is ijesztgetett minket pár cseppel, de aztán mégis megkegyelmezett az idő. Itt fent találkoztunk egy német párral, akik sátor nélkül, házakban megszállva járták a környéket, éppen a Pádisra tartottak Biharfüredről.

kilátás a Mező-havasról az útvonalunkra

A Mező-havasról nem a rendes úton, hanem DK-i irányba a halványan kitaposott ösvényen idnultunk le, mert úgy emlékeztem, hogy ez levisz az alattunk húzódó traktorútra, de tévedtem. A hegyoldal meredek és alig járható, nem sokkal azután, hogy levergődtünk, a németek is odaértek a hosszabb úton, a srác a "hard way - easy way" viszonyát próbálta velem angolul megbeszélni elfedhetetlen mosollyal az arcán, de a párja tovább rángatta, a későbbiekben nem értük utol őket, csak a hátukat láttuk.

ereszkedés közben

Az Istenek havasa felé az út aránylag frissen volt felszórva kőzuzalékkal, így kényelmetlen volt a bokának, de járható. A hegyről lejövő nagy vízmosást ennek ellenére továbbra se töltötték fel, lassan teljesen eltűnik az út. Felérve elrejtettük a táskákat az út mellett és felmentünk a csúcsra, ahonnan továbbra se volt rendes kilátás a Belényesi-medence irányába, csak a Bocsásza hívogatott minket az ellenkező irányból. A geoládát nem kerestük meg, már megvan, és amúgy is elég nehezen megközelíthető helyre rejtették.

Istenek havasa

vízmosás az úton

"kilátás" a Belényesi-medencére

öngól: reggelre minden csöpögött a haramattól

legyek

jobbra a Bocsásza

A Hideg-kút már nem volt messze, 5 körül értünk oda, és tábort vertünk az első borókabokrok takarásában. Térerő nincs, így Judit felment a gerincre megírni a "kötelező" megnyugtató sms-eket. A forrás az úttól lejjebb megbízhatóan folydogált, de ha esetleg itt nem lenne víz, az út és a gerinc közötti horhos tetején bővizűbb forrás is található.

Másnap 6 körül keltünk, reggeli, táborbontás és vízvétel után folytattuk az utat a Tolvajkő irányába. Tettünk egy kitérőt táskák nélkül a Horgas-havastól keleties irányban levő (N 46° 38,371' E 22° 40,074' - hozzávetőleges koordináta, nem a helyszínen vettem le, hanem a táskáktól mértem) kőrakáshoz, ahonnan gyönyörű kilátás van D-re a Pádisra és távolban a Bihar-hágóra illetve a Nagy-Biharra. A térképet kicsit elnézve (vagy inkább nem is nézve azt) rosszul azonosítottam a Sík-havast, így azt a jelzésről letérve kelet felől kerültük meg. Nem másztunk fel rá, annyira nem volt tiszta az idő, de jó látási viszonyok mellett feltétlenül érdemes lehet, kelet felől, ahol a gerinc elágazik a Bocsásza irányába, van egy része, ahol alig van rajta boróka és nem túl meredek. A jelzésre visszatérve a Tolvajkőnél ebédeltünk, kerestük, de nem találtuk a geoládát, majd a sárga jelzést próbáltuk követni a Bocsászára.

reggeli kilátás az Istenek havasára

harmat

terebélyes harangvirág

kilátás a megadott koordinátáról

A jelzést hamar elvesztettük a borókásban, így inkább visszatértünk a Sík-havastól lejövő útra, majd csak úgy "tökön-paszulyon" átvágva felmentünk a térképen Esztenácska néven jelölt magaslatra. Délies irányban gyűltek a viharfelhők, néha morgott az ég, ezért elbizonytalanodtunk, hogy felmenjünk-e a Bocsászára, ugyanis annak tetejét boróka illetve sziklák borítják, nehezen és lassan járható. Végül felmentünk a csúcs tövébe, a borókás szélén elrejtettük a táskákat, és elindultunk a csúcsra. A vihar azonban kezdett beindulni és közeledni, így pár perces hiábavaló bújócskázás után visszafordultunk, és mivel a tőlünk keletre gyülekező felhők is megdörrentek, elindultunk a hegyről levezető úton, a piros háromszög jelzésen. A kettő éve még működő esztena azóta összedőlt, így a kutyák ezúttal békén hagytak minket. Az esztena alatti völgyben elindultam a patak mentén folyással ellentétes irányba, hogy forrást találjak, de a meder annyira köves és meredek volt, hogy feladtam, és közvetlenül a patakból vettünk vizet, bízva a szűrős kulacsomban. Kicsit elszántabb keresgéléssel egész biztos találtunk volna jó forrást, ha máshol nem, akkor közvetlenül a romok mellett, de annyira nem voltunk vízszűkében, hogy érdemes legyen keresgélni.
A piros háromszög és a sárga kör jelzések elágazásánál az eredeti tervekkel ellentétben nem mentünk el az Ördögmalom-vízesés irányába, ugyanis már elég fáradtak voltunk, inkább úgy döntöttünk, hogy valamikor visszajövünk, és egy sátorozós éjszakával a Bocsásza tetején megnézzük a kilátást a csúcsról és a vízesést is. Az eső elkerült minket, de a szomszéd völgy úgy tűnt, hogy alaposan kapott belőle.

vihar a keleti gerincen

felhőalakzatok

romok

A völgybe leérve letáboroztunk, vizet hoztunk a Cserepes menedékház melletti forrásból, és felkészültünk az éjszakára.

Az utolsó reggelen ismét 6 körül keltünk, majd a Kis-havas felé vezető, a rengeteg különböző jelzéssel ellátott (sárga, piros háromszög, kék kereszt) traktorúton felsétáltunk a legelők szintjére. Ezúttal nem tértünk le a jelzésről, mint ahogy szoktunk, hanem a fenyvesen keresztül, a kijelölt úton mentünk vissza Biharfüredre. Útközben volt egy kis nézeteltérésünk néhány pásztorkutyával, de a pásztornak itt se állt érdekében, hogy az ebek megegyenek minket, így lenyugtatta őket (láttunk már mást is...).

megtépett gyökerek

édesapám, háttérben a Bocsásza

Egy nagyon szép túra volt, amit mi pontosan 48 óra alatt, kettő éjszakázással tettünk meg. Ahhoz, hogy igazán élvezhető legyen, és mindent meg tudjon nézni az arra járó, érdemes rászánni három teljes napot, mint ahogy azt amúgy az útikönyv is írja (Erdély hegyei sorozat). A barátaimmal minimális cuccal, akár bivakolva, 1 éjszakázással akartam lerohantatni, de nem biztos, hogy érdemes ennyire meghúzni, viszont egész biztos, hogy teljesíthető, csak kondi kell hozzá. Ajánlom mindenkinek egy hosszú hétvégés útvonalnak!