Vigyázó - októberi hó
2013/12/19 12:13:55 Küldte: kallaipisti
Judit régi terve eljutni a Vigyázóra. Engem a leírások alapján annyira nem fogott meg, könnyű sétaterep, sehol egy szikla, csak könnyen járható utak. Nehezebben megközelíthető, mint pl. Biharfüred, ahova elég rendszeresen megyünk kirándulni, túrázni. A kilátás nem rossz róla, de a meteorológiai állomás sokat ront amúgy se híres vadságán. Azonban úgy alakult, hogy most pont ilyen sétaterepre volt szükségem, így Judit felvetését megvalósítás követte, és nagyon kellemesen csalódtam.
Október 20-án, hajnali 5-kor indultunk Békésről. Öten mentünk, Édesapám, Judit, Anti, István és én. A határon Méhkeréknél keltünk át, és innen Nagyszalonta – Nagyvárad fele vettük az irányt. Haladásunkat több útépítés is lassította, és ötünkkel megterhelve az öreg Astra se értékelte annyira a Királyhágó emelkedőjét. A kocsit Havasrogozon hagyva, a kék jelzésen kezdtük meg a nagy sétát a Vigyázó menedékház felé.

Mint írtam, maga a természetes táj annyira nem különleges, inkább lankás szelídségével ejt ámulatba, mint vadságával, de a kis falu lenyűgöző! Legközelebb is ugyanerre mennék, annyira elképesztően szépek a hegyoldalakon szétszórt házak. A menedékházakig (ugyanis több épület is van fent a hegyen, amiről eddig nem olvastam sehol) gond nélkül felértünk, ott gyönyörködtünk a kilátásban, és megállapítottuk, hogy valami fehéres árnyalata van a felettünk levő magaslatoknak. Én dérre gondoltam, és csak remélni tudtam, hogy nem lesz esetleg bokáig érő hó, ugyanis Anti és István is félcipőben jöttek. Az emelkedést folytatva kiderült, hogy bizony hó volt az a fehérség, de csak vékony lepel volt az árnyékos helyeken is. Nagyon nagy szerencsénk volt az idővel: kék ég, napsütés, fehér hó, de mégse csúszott nagyon az út. Néha egy-egy felhőfoszlányt átvitt felettünk a szél, de az bőven belefért a jó idő fogalmába. A kilátás gyönyörű volt, pl. sikerült megpillantani a Gyalui-havasokban a radarállomást, ami a GPS-es térkép szerint légvonalban 46 km-re volt tőlünk.

A meteo állomásnál ismételten találkoztunk a kirándulócsapattal, akik sokkal gyorsabbak voltak nálunk, viszont többet is nézelődtek, így oda-vissza előzgettük egymást. Kiderült, hogy magyar anyanyelvű kolozsvári egyetemisták, akiket az iskola hozott össze. Amikor a csúcs után megálltunk enni, végleg lehagytak minket; nekünk is igyekeznünk kellett volna, hogy ne a hegyen érjen minket a sötét. A jelzés a gerinc mentén folytatódott a papír térképünk és a GPS szerint is, azonban ők egy mezőn esésvonalban lementek a Fehér-kövek irányába. Mi követtük néhány quad nyomát és a GPS-en jelölt piros kör jelzésű utat, ugyanis jelzést egy darabig nem láttunk. Később előkerült a jelzés, ezt követtük, és ereszkedés közben találkoztunk egész úton a legnehezebb tereppel: néhány szikla állt ki a földből. A többiek aránylag könnyedén, én a túrabotokat vadul markolva és támaszkodva rájuk leereszkedtünk – úgy egy hétig izomlázam volt a tricepszemben a “mutatvány” után.

Kiértünk egy könnyen járható erdei útra, és ezen igyekeztünk vissza a menedékházak illetve Havasrogoz irányába a kék jelzésen. Találkoztunk egy egyik térképünkön se szereplő elágazással, vélhetően a Havasrekettyei-vízeséshez vezethet, de nem fért bele az időnkbe, hogy megnézzük. A Fehér-kövektől nem messze, ahol egy információs táblát is találtunk, láttuk, hogy az is egy jelzett út, ahol a kolozsváriak leereszkedtek, csak éppen nem szerepel egyik térképen se. Rövidebb, könnyebben járható, de így utólag azt mondom, hogy az erdei szakasz megérte, talán az volt a legszebb, sajnos jó képet nem sikerült róla csinálnom.

Az út hátralevő része a sietségről szólt, hogy legalább a menedékházakat elérjük, mielőtt ránk sötétedik. Átkeltünk néhány patakon, és szürkületre elértük a piros jelzést. Ezen a kanyargó, jól járható szerpentin jellegű úton kezdtük meg az ereszkedést Havasrogozra – volt ugyan 1-2 érdekes pillanat, amikor a teljes sötétben, illetve holdfényben a jelzés levágta a nagyobb kanyarokat, és mi a jelzést követve bementünk a házak közé, kutyák ugattak egész közelről, patakparton csúszkáltunk, lestük az ösvényt a fejlámpák fényében. Újfent nagyon hasznosnak bizonyult a fejlámpák mellé a kis kompakt, lítiumelemmel működő zseblámpám: kb. 1/2-1 óra alatt lemeríti az elemet, de addig nagyon erős fénye van, másodpercekre felvillantva kiválóan lehet vele jelzést keresni.

A kocsihoz végül bőven éjszakai sötétben értünk oda – és legnagyobb meglepetésünkre betonoztak körülötte. Nem, mi se akartuk először elhinni, de mínusz pár fokban, fényszórók fényénél néhányan betont terítettek a parkolóban. Szegény Astra már 3 oldalról be volt kerítve, csak azt várták a munkások, hogy valaki elvigye, és tudják folytatni a dolgukat. Amúgy nem volt egy minőségi építkezést, a sűrű betont belapátolták a nagyobb kátyúkba, majd csizmával beletaposták. Ahol nem volt kátyú, oda csak pár centi anyag jutott, alapozás nélkül, csak úgy lehányva.
A sokkot követően nagyon gyorsan pakoltunk és indultunk is haza. Jó későn értünk Békésre, hazafele elkerülve a Nagyvárad-Nagyszalonta szakaszt, és inkább Ártándnál léptük át a határt.
Gyönyörű túra volt, összesen 22,5 km, 1100 m szint, amit kényelmesen, összesen 9 óra alatt tettünk meg.

Címkék: Vigyázó Vlegyásza Kalota Vleadasa Erdély Kirándulás Kállai Pisti Ist

kallaipisti
2013/12/20 07:04:49

Ami a sziklákat illeti: tényleg meglepődtem, de belefért  Ami viszont a huszonéves érzelmeket illeti: az össz felszerelésem ezen a kiránduláson a fényképezőgépem és fél liter víz voltak, minden mást Judit hozott helyettem; egy sátor kicsit meredek lett volna! Viszont hogy a hegynek is jó legyen, ne csak nekünk, egy gerinctúra keretében vissza tervezünk menni: a klasszikus, Biharfüredről induló kört még le "kell" járni, és akkor talán látunk valamit a hegy arcából is

tura
2013/12/19 22:49:05

Pisti! Nincs szikla a Vigyázón/Kalótahavason? Örvendek, hogy meggyőzödtél az ellenkezőjéről

... nem aludni a Vlegyászán? ... valami olyasmit jelent, hogy 5 percet akarsz boldogítani egy nőt, s ráadásul lámpával Pisti! Hol vannak a huszonéves érzelmeid? ... s tudod mennyit kóstoltál e hegyből? ... a füle cimpáját