mwallacher
2016/05/15 18:28:47 Küldte: mwallacher

Vörös-kő - Kékmező - Homokkő-forrás

Magasság: max.375 m, távolság: kb. 10 km (?) , idő: 3-3.5 óra ( tempótól függően) , terep:könnyű.

Kulcspontok: Miskolctapolca, buszvégállomás - Avalon-park - Nagy-Száraz völgy- Vöröskő- Kékmező -Homokkő-forrás (forrás +tűzrakóhely) - Szentkereszthegy

Jelzések: tömött zöld négyzet /zöld/zöld+piros/zöld/sárga/ kék+zöld pötty

Ez az út nem is annyira túra,mint inkább kellemes körséta a Miskolctapolcát övező hegyekben. Szintemelkedés szinte nincs is; az elején fölveszünk körülbelül 300-m-t, aztán maradunk is ennyiben. Kiindulópont a miskolctapolcai buszvégállomás , illetve, az amellett levő parkoló. Nyugat felé, az Iglói úton hagyjuk el a települést, ezen haladunk egészen az Avalon-parkig. Ott  egyenesen folytatjuk , még mindig a betonúton; itt már megjelenik a tömött zöld négyzet, ezt követjük a komlóstetői elágazásig, ahol a sima zöld jelzésen balra betérünk a Nagy Száraz-Völgybe. ( bár a név kissé megtévesztő, éppen ma kicsit sem volt száraz, és ez esőzések után így szokott lenni ) Nagyon szép út következik a Vörös-kőig , ez a legmagasabb pontunk az út során. Onnan dél felé fordulunk a piros - zöld jelzésen.  Vigyázat, itt jön az egyetlen "csapda" : a bal oldalon levő ,ismeretlen eredetű (legalábbis számomra) téglafal, majd a sorompó + jobbkanyar után a jelzés a Nemzeti Park bejáratánál jelenik meg; adná magát, hogy beváltsunk a hívogató utacskára, de nem, tovább kell menni, végig a bal oldali kerítés mellett az úton, és a következő jelzésnél egy alattomos kis hegyesszög nyílik balra, amit időnként belep az aljnövényzet, na,ez az.  Innen már sima - és szerintem az út legszebb része - a zöld jelzés,egészen Kékmezőig. Itt sárgára váltunk,és kelet felé fordulunk, egyben összeolvadunk a Mária -úttal.  Kékmezőtől nem messze található a Homokkő-forrás, balra asztalok -és tűzrakóhely, jobbra maga a forrás. Ez tökéletesen alkalmas hely a glikogénkészletek feltöltésére ,akár szendvicsek ,akár  szalonnasütés formájában. Az út utolsó szakasza már kitérő nélkül vezet a Juhdöglő-völgyig , itt hétvégi házak mellett érünk ki a Szentkereszthegy tetején az útra. A finis kellemes , kék-zöld pöttyös erdei ösvény ,amely keresztezi a kőbányába vezető csillepályát. Itt a csillepálya fölött egy hidacska vezet át, ahonnan nagyon szép a kilátás. Végül ráfordulunk a játszótérhez ereszkedő útra,és pár perc alatt már lenn is vagyunk.

Kiegészítésként elmondanám , hogy az út több szakasza ( a zöldekkel jelzettek) nagyon jó talajúak,terepfutásra is alkalmasak, időnként futóversenyek is előfordulnak itt.

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy lévén tavasz, minden gyönyörű élénkzöld, és az általános madárcsivitelésen kívül a kakukk is rendesen odatette magát, szóval,igazi tavaszi feeling volt).

Máj. 21.

Pintér-hegy - Borzavár -Szépalmapuszta

Magasság (ill.szintemelkedés) :kb.300 m, távolság: kb. 16 km, időtartam :kb. 5 óra ,terep: könnyű.

Kulcspontok: Pintér-hegyi parkerdő - Borzavár, Fő út - Szépalmapuszta.

Jelzés: kék  (Országos Kéktúra )

Kiindulópont a zirci Pintér-hegyi parkerdő parkolója. A Maps ezt így nem ismeri , de végtelenül egyszerű: a zirci templomnál jobbra kell fordulni, Porva irányába , és egészen a temetőig autózni. Ezzel szemben csodás játszóteret és parkolót találunk, ahol az autó kényelmesen megvár. Alternatíva: a vasútállomástól , ill. Tescotól gyalog a kék jelzésen.

A tájékozódás nem jelent különösebb kihívást; lévén az országos Kéktúra része, gondosan kitették a kék jelzéseket,ami végigvisz minket. ( Bár bevallom,nekem mégis  sikerült Borzaváron  a templom körül tenni egy kurflit a kutyasoron, ami azért elárul valamit a képességeimről,na de mindegy ,végül is picit még rövidebb is volt) . Az első szakasz maga a Pintér- hegy ; nagyon  kellemes ,zömében bükkös ,enyhén emelkedő erdei ösvény.Két jelölt pihenő is van,én a jobboldali, no namet néztem meg (visszafelé); odafele rendben van,de visszafelé csak az vállakozzon,akinek még sok tartalék energiája van,mert ez volt az út legmeredekebb része. Borzavárhoz megérkezve a növényzet némiképp takarja a jelzéseket, lényeg, hogy ki kell menni a műútra,és  a Fő úton kell áthaladni a falun ,egészen a templomig. Ott jobbra kanyarodva folytatódunk ( balra a kutyasor) , egészen míg szembejön az erdő. Onnan a kék jelzés alapvetően a műúton halad egészen végig, de létezik egy párhuzamos ,szintén kékkel jelzett erdei ösvény is , jobb oldalon a kerítés után kezdődik, véletlenül bukkantam rá. Lehet választani: a műút kicsit túl beton, cserébe csodás a kilátás és nagy a tér -meg szabadságérzés. ( No meg a rengeteg  biciklis: én gyáva vagyok, tehát csodálom őket,  nekem mindenki isten, aki képes ilyen sebességgel lefele zúgni ,szóval, élveztem a látványukat) . Az erdei út meg egyszerűen szép, bár  rajtam kívül alighanem csak a madár járt arra mostanában, egészen benőtték a bokrok. Na és a végén a meglepetés, egyben jutalom: azok a gyönyörű jószágok Szépalmapusztán , plusz néhány egészen új,friss kisboci . Örülnének Eszterházyék . Szóval, ez is egy szép nap volt.

Címkék: Szépalmapuszta

mwallacher
2016/07/09 18:23:17

Júl. 9.

VINYE -   CUHA-VÖLGY   - KOPASZ-HEGY   - HÓDOS-ÉR VÖLGYE

Távolság: kb. 12 km.

Szintemelkedés: max.150 m. (?)

Terep: könnyű.

Időtartam: kb. 4 óra

Jelzések: piros- sárga kereszt- sárga (már ahol   )

Na, végre ez is megvolt. Régóta készülök a legendás Cuha- völgyre, de márciusban, mikor először próbálkoztunk , még nem volt járható a magas vízállás miatt . Most viszont el sem akartam hinni, hogy csak úgy át lehet sétálni a patakon;-)

Az út első szakasza inkább afféle vasárnapi séta, legalábbis meleg, száraz időben . Kiindulópont : Vinye, Pokol-csárda . Ha sikerül megfelelő helyen a csárda mögé kerülnünk ( nekem először a barlangnál sikerült kikötni, másodszor bekeveredtem a házak közé, ahol egy láncos kutya éppen tíz centi híján maradt le rólam, no de semmi sincs ingyen) , rögtön a kis hídnál látható, hol is kell  haladnunk. Az út széles, alighanem mesterséges, és ha jól számoltam, nyolcszor keresztezi a patakot, több pihenővel, egy helyen vasúti híddal,milleniumi emlékművel. A jelzés piros, de igazából nincs is rá szükség. A gázlókat leszámítva nincsenek nagy kihívások,  gyönyörködnivaló viszont bőven. Porva-Csesznek vasútállomás nagyon hangulatos , bennem legalábbis otthonos érzést keltettek az épületek, a régimódi piros padok, a  rendezett növényzet. Innen srégen jobbra föl, egy darab , valami tárolófélén látható sárga kereszt mutatja az utat az erdőbe. A Kopasz -hegy tetejéig korrektül követhető, onnantól viszont a jelzések megbízhatatlanul viselkednek; mint a búvópatak, hol eltűnnek, hol teljesen váratlanul megjelennek, képtelen helyeken, időnként félrevezetően - nyílféle navigál a fennsíkra, amit kétszer körbejárva sem találtam semmit. Persze, nyilván arra gondoltak, hogy nincs más út, csak az az egy , de ha az ember ezt nem tudja, és a nyíl odamutat, akkor próbál keresni egy másikat , hát nem? A rétet meg nem szeretem : gázolok a térdig érő fűben, süti a fejemet a nap, szárnyas útitársak tömkelege kísér, szóval ,nem annyira funky. Úgyhogy innentől érdemes inkább a tereptárgyakra hagyatkozni; a fennsík peremén követni az ösvényt egészen a földes útig, ott balra térni ( a Fennsíkon Nincs Út a nyíl ellenére sem ! ) , és végigmenni a Nagy Rétig, ahol egy vadászles lehet  a következő navigációs pont. Igaz,  engem csak a természetes kíváncsiság vitt oda, de jól jártam, mert szemben vele a fű takar egy sárga jelzést egy kövön. Innen csak ereszkedjünk le a rét aljába , a patakig - elágazást ne keressünk, mert nagyrészt benőtte a fű, ha már rajta vagyunk, akkor fogjuk látni, hogy ez az. Innen jön az egyszerű és szép rész: jelzés nincs, de nem is kell, mert csak a Hódos -eret, illetve, a medret kell követni. A patak csak néha bukkan elő,mert nagy a susnyás, de a nyomvonal azért látható, a csobogás is hallható időnként, és ami a lényeg: nagyon, nagyon szép itt ez a rész !  Itt is van egy gázló, sokkal eldugottabb és romantikusabb, mint a Cuhán, fák fogják alagútba, és szép kőrakáson lehet átlépdelni rajta. Amikor megérkeztem, éppen eszméletlen mennyiségű csodaszép tarka lepke vételezett vizet, de sajnos, megriadtak tőlem, pedig istenbizony semmi rossz szándékom nem volt. Végül a patakmeder kiér egy műútféléhez,  itt jobbra kell fordulni - jelzés nincs ! Ezen végighaladva lehet eljutni a földsáncokig, de azt most kihagytam, nagyon meleg volt. Végül az utolsó másfél kilométer az országúton visz vissza Vinyére. Mikor már kiértem az erdőből, akkor találtam egy feliratot , hogy az erdőben vadászat van, szóval, legközelebb valami nagyon élénk, pink vagy türkiz pólóban megyek arra , amiben véletlenül sem lehet zsákmányállatnak nézni;-))) Egyvalami biztos,  ez az út így csodaszép volt !