Balatoni túraajánlatok, 3. számú túra
2010/03/04 11:40:36 Küldte: rudicus

Balatoni túraajánlatok, 3. számú útvonal

Folytatva a Balaton déli partján a túraajánlatokat most bemutatok egy olyan útvonalat, amely a lapos déli part egyik legjelentősebb kiemelkedésére megy fel, akár egy hosszú órán keresztül is tekerhetünk felfelé, a kevésbé edzettek pedig helyenként még tologálásra is fognak szorulni, és bőven több lesz 1 óránál az emelkedős rész, DE MEGÉRI A LÁTVÁNY!! Szerintem igen kellemes, izgalmas kis túra, én már mindkét oldalról megcsináltam, és azt kell mondanom, hogy bármelyik irányból is csináljuk, egyformán meredek emelkedős út visz fel a "tetőre", egyformán nehéz mindkét irányból (egy rövid szakaszon én is tóltam....). Nézzük a rövid leírást. (egyelőre csak az útvonal, km távolságok nélkül, amit majd később pótolok, javítok majd rajta)

Aranypartról indul: SIÓFOK-Beszédes-József sétány - Petőfi sétány - hajóállomás előtt balra kanyarodik a Sió utcára - Beszédes-hídon át - jön a körforgalom - első utca a Damjanich utca (ez a kerékpárút), a harmadik utca az Erkel Ferenc utca (ez a „főút”, ahol a buszforgalom is bonyolódik), mehetünk akármelyiken:

„A”  kerékpárutas verzió:

Damjanich utca - Galamb-köz - Mikszáth Kálmán utca - Balaton-Széplak

„B” nem kerékpárutas verzió:

Erkel Ferenc utca - Siófoki utca - Balaton Széplak

Itt választhatjuk az 1 vagy 2 verziót.

az 1. verzió (kerékpárutas):  Balaton-Széplak - enyhe jobbos - Klára utca - enyhe bal majd jobb kanyar - (Muskátli utca, jön egy kis sarok terecske, itt jobbra) - elérünk egy kis csatornát, ami a Balatonba siet, kövessük jobbra a part felé - bal kanyarral Rózsa utca - Dessewffy Arisztid utca- a  József Attila utcánál balra (itt úgyis megszűnik a Dessewffy utca és Aradi utcaként menne tovább) - első utcán jobbra - ez a Petőfi Sándor utca - Kossuth utcánál balra ki a Zamárdi vasútállomáshoz (itt úgy is megszűnne a Petőfi utca) - Zamárdi vasútállomás

A 2. verzió:  Balaton-Széplak - jobbra lekanyarodunk a part felé, ki az Ezüst-partra - Lisz Ferenc sétány - Egry József utcán balra föl - az első utcán jobbra - Október 23-a utca - Akácfa utca - ugyanúgy elérjük a Balatonba tartó csatornát, amely mentén jobbra a part felé kanyarodunk és megyünk tovább balkanyarral a Rózsa utcán, majd tovább az 1. verzióban leírtak szerint Zamárdi vasútállomásig.

Zamárdi vasútállomás - itt át a síneken a gyalogátkelőn a 7-es úton, be az első emelkedős utcába, a Honvéd utcába - itt fel az első utcán jobbra, ez a Fő utca, itt egyenesen leszaladunk egy terecskéhez, majd tovább egyenesen kicsit emelkedve egy erdős rész felé földúton - az erdőfolt közepén jobbra nevezetes hely, Szamár-kő - ha megnéztük, elolvastuk a legendát, egyenesen tovább a földúton - ahogy kiérünk az erdőfoltból, az első utcán balra emelkedőn elérjük a Rákóczi kilátót - itt kinézzük a szemünket, majd vissza a földúthoz, amelyen folytatjuk az utunkat balra - továbbra is földúton megyünk, de nem túl sokat - nemsokára elérjük az Aliréti utat, amelyen jobbra kanyarodva Szántódpusztára futunk be - itt a skanzenben nézelődés (belépő is van) - majd vissza ezen az útun, elhagyjuk balról azt az utat, amelyen jöttünk és megyünk tovább egyenesen - az út szép lassan emelkedni kezd, eleinte alig észrevehetően, fonoma, majd kissé gorombább lesz - egyre magasabbra jut, beér az erdőbe - jó hosszan megy az erdőben egyre emelkedve - akármerre is ágaznak utak, mindig menjünk a szélesebb úton - egy pontról visszanézve gyönyörű panoráma a Balatonról, már jó magasan vagyunk!!! Ez az a panoráma, amely kiengesztel a fáradságért - időnként jókat kanyarogva, szerpentinezve emelkedik, alig várjuk már az emelkedő végét - végül átbillenünk és zúghatunk lefelé a lejtőn - beszaladunk Jaba-pusztára, mintha egy másik világba csöppentünk volna - jobb kanyar - Kossúth utca - begurulunk Lullára, onnan tovább gurulás Ecsénybe - Dózsa György utca - Tab - itt jobbra a „főútra, a Kossuth Lajos utcára - alighogy elhagyjuk Tabot, jobbra elágazás Zalára, ez csak néhány km kitérő, de itt van egy vén (Zichy) kúria, aminek szép a parkja, vagy legalább is az lehetett, mára valószínüleg eléggé elvadult lehet, aki a bizonytalanra nem akar kockáztatni, kihyagyhatja - Kapoly mellett elmegyünk, majd jobbra elágazás Pusztaszemes felé - hullámzó úton futunk be Pusztaszemesbe, több kicsi emelkedő - tovább Kerekibe - (Kereki előtt lesz egy balos leágazás Amália puszta felé a Dózs György utcán, ha elmegyünk az utca végéig, az erdő széléig, itt balra a hegybe felkanyarodva gyalogösvényeken eljuthatunk a Kereki vár romjaihoz, amit igencsak benőtt már a bozót, jó ha turista térkép van velünk) - Kereki után lassan lejteni kezd az út és gurulunk lefelé Köröshegyre majd Szántódra, ahol átvágva a 7-es úton kimehetünk a Szántódi révhez - onnan a Szent Isván utcán majd a Batthyány utcán visszaérünk Zamárdiba, ahonnan visszafelé az út Siófokra ugyanolyan, mint odafelé volt, de most ki lehet használni azt, hogy Zamárdiba többféle úton-módon is el lehet jutni, így az oda- és vissza utat nem kell ugyanazon az útvonalon megcsinálni!!

A teljes táv olyan 80 km szokott lenni, ami az emelkedőkkel együtt már egyáltalán nem piskóta.