A havas Lugauer
2010/04/17 16:06:44 Küldte: blaho82

A siszezon végeztével újra kezdtem hallani a hegyek hivó szavát.Egyre erősödött bennem a túrázási vágy, hogy a hegyek közt lehessek.Kis töprengés utánn a Lugauer csúcsra esett a választás amit tavaly novemberben nem tudtunk megmászni.

A webcamerák és az időjárás előrejelzés nem sok jót igért.Napok óta tartó esőzések, 1000m felett 20-30cm friss hó és 2-3-as fokozatú lavina veszély.Tehát kemény havas túrának nézzett ki.

2010.április 15.

03:00 Komáromban találkoztunk 3-an, innét indultunk Győrbe és Sopronba ahol még ketten csatlakoztak a trióhoz igy állt össze az 5 tagú csapat.Az úton majdnem végig szakadt az eső.

08:15 Radmer an der Hasel-ba érve az eső már elállt, de rendkivül párás idő fogadott minket.A csúcsból semmit sem láttunk.Rövid pakolás utánn szétosztottuk a bérelt jégcsákányokat és hágóvasakat, majd belevettettük magunkat a sűrű erdőbe.Már lentről lehettett látni,hogy nem kell sokat menni és elérjük a hóhatárt.Innét kezdve egyre nehezebben haladtunk a vizes csúszós hóban,de gond nélkül sikerült elérnünk a sziklafalat ahol a várakozásainknak megfelelően az első komoly próbatételünk volt.A falon egy keskeny peremen kellett átmenni amit 20cm latyakos hó boritott alatta 60m szakadék.

Mivel sajnos télre a biztositó drótkötelet leszedik(a fene sem érti miért,de ők biztos tudják) igy el kellett dönteni,hogy tovább megyünk vagy vissza fordulunk.3-an a vissza fordulás mellett döntöttek(meértem őket), mi ketten pedig a jégcsákány segitségével tovább indultunk.Adó- vevőn tartottuk a kapcsolatot a visszafordulókkal.Egy kisebb megcsúszást leszámitva(sikerült megkapaszkodni) sikeresen túl jutottunk a falon.

10:15 Végre elértük a Haselkar fensikot.Úgy terveztük itt majd eldöntjük,hogy érdemes-e felmenni.Szerencsénkre javult az idő és már a nap is kezdett előbújni a felhők közül.Kezdett a csúcs is kirajzolódni előttünk.Elindultunk a túra úton ,de az első jelzés után többet már nem találltunk(a hó eltakarta) igy csak a csúcs irúnya mutatta az utat.A fenyvesek közt tapostuk a havat ami néhol elérte az 1-1,5m-es vastagságot is.Leggyakrabban csak négy -kéz láb másztunk igy kevésbé süppedtünk be a puha hóba.Felváltva haladtunk elöl, hogy ne mindig ugyan az törje az utat.Nehezen de kiértünk a fás részről.Itt viszont sűrű ködben haladtunk.Volt egy pillanat amikor már semmit sem láttam csak a mellettem álló társamat.Ekkor kezdett megfordulni a fejünkben ,hogy nincs tovább, vissza kell fordulni.

Azonban kis pihenés utánn tisztulni látszott az idő igy tovább indultunk.Nem tudtuk merre van a helyes út,csak a csúcs irúnya vezetett ami néha előbukkant a felhők közül.Ahogy haladtunk egyszer csak előbukkant a ködből a gerinc.Végre elérhető közelségbe került a csúcs,de még nagyon távol volt a kereszt még nem is látszott.

Szerencsére itt már keményebb volt a hó igy jobban tudtunk haladni,de most viszont már ügyelnünk kellett a kicsúszásra.Az északi oldalon ritkább volt a felhőzet igy a panoráma is egyre szebb lett, de igy jobban láttuk mennyire veszélyes helyen járunk.Lassan óvatosan, de mentünk tovább.A gerinc elég hosszú volt és olyan keskeny volt, hogy csak 1 ember fért el rajta.  Mindkét oldalán több száz méter szakadékkal és a tetején hó peremekkel. Nagyon óvatosan centiről centire haladtunk a jégcsákány segitségével.

Ahogy haladtunk egyszer csak előbukkant a ködből a csúcs a tetején a keresztel.Ekkor már nem éreztünk fáradságot, már csak a kereszt lebegett a szemünk előtt.Azonban nem hibázhattunk mert az az életünkbe kerülhetett volna igy rendkivül óvatosan végigmásztunk a gerincen.Itt azonban a hó mellett már kemény minuszok is voltak kb. -5°C.A szél hordta a friss porhót.Az átázott nadrágunk ránk fagyott a vizes kesztyűm is össze fagyott.Igy értük el a csúcsot.

15:30

Fent csak pár percig voltunk.Gyors fotózás után irány lefelé ahol már barátságosabb az idő.Ugyan volt nálunk váltó ruha,de hamar leértünk a fagyhatár alá igy nem volt rá szükség.Lejjebb aztán megettük a csúcs csokit és az energia szeleteket és folytattuk az utat lefelé ami nem sokkal volt könnyebb mint felfelé.Már olyan szinten elfáradtunk, hogy alig emeltük a lábunkat a puha hóban.Közben egyre jobban tisztult az idő és láthatóvá vált az eddig hiányolt panoráma.

Pár pecig csak néztük a mesebeli tájat aztán folytattuk utunkat.Viszonylag gyorsan elértük a fensikot, miközben adó-vevőn már elértük a társainkat és boldogan közöltük velük ,hogy egészben vagyunk és sikerült. Hátra volt még a sziklafal ami tartogatott izgalmakat ,de szerencsésen túljutottunk rajta.Az erdei út már csak levezető séta volt.

Köszönetet kell mondanom a többieknek,hogy nem beszéltek le az első ránázésre őrültségnek tűnő túráról és társamnak Csabának aki végig csinálta velem ezt a nagyon kemény túrát, mert nélküle még mindig csak álmodnék a Lugauer csúcsáról!

Címkék: A Téli Lugauer

Viane
2010/06/08 19:41:29

Két nappal később a Buchstein derekáról nézegettem a Lugauert, azzal a teljes bizonyossággal, hogy nem lehet odamenni. Télen mondjuk nem is mennék, de még ezen a nyáron valószínúleg megpróbálom. Északról vagy délről érdemes támadni?

blaho82
2010/04/19 16:14:50

nem volt veszélytelen, de ezzel számoltam.ha biztonságos helyre akarnák menni akkor az alföldön sétálgatnák az erdőben vagy a  tavak körül.