Denevérek védelmében
2010/05/12 11:57:00 Küldte: domi

Egyik áprilisi túrán cimborákkal Pilisben kóboroltunk, szállásnak a Legény barlangot szemeltük ki. Este fáradtan küzdöttük le az utolsó meredek emelkedőt. Felérve a barlanghoz egy fiatal srác, barátnőjével finom szövésű hálót feszített ki épp. Égett bennem a kíváncsiság! Mit csináltok itt? Mi a francnak a háló? Mire jó ez? Éreztem, valami izgalmas esemény kezd kibontakozni, és ez az első felvonás. Pár percet beszélgettem Dáviddal, majd a cimborákkal lementünk egy tisztásra éjszakázni, talán 100 méterre a barlangtól. Este épp szalonna sütéshez készülődtem, mikor szóltak. Fogtunk két denevért ha érdekel benneteket gyertek fel! Naná hogy érdekelt!Elővettem a fényképezőgépet, és rohanás fel a barlanghoz. Két kicsi denevér volt, két kicsit morcos denevér, no de ki ne lenne az, éhesen vacsora előtt, miközben a finom falatok ott vannak karnyújtásra. Dávid megmérte a denevérek tömegét, meghatározta a korát, stb..stb...

Végül kaptak egy jelölést, és mehettek vacsorázni! Sok érdekes, és hasznos infót tudtam meg a denevérekről. Mivel én nem vagyok szakember, megkértem Dávidod írja össze nektek mit ne, és mit tegyetek az erdőben, hogy eme kis hasznos élőlényeket ne zavarjátok kirándulásaitok során Kérlek benneteket hívjátok fel mások figyelmét is.

Néhány gondolat a barlangban és a barlang előtti viselkedésről a denevérek védelme és zavartalanságuk biztosítása érdekében.

Magyarországon 28 denevérfaj található, a fajokkal kapcsolatos részletes tájékoztatást a www.hunbat.hu oldalon találhatunk. Hazánkban valamennyi denevérfaj védett, melyek közül 8 faj fokozottan védett. Az európai fajok kifejezetten éjszakai állatok és rovarevők, „vérszívó” fajok egyáltalán nem találhatók közöttük.

A denevérek életében a barlangi szálláshely stratégiailag az egyik legmeghatározóbb, mivel ezt a denevérek alapvetően őszi nászhelyként, illetve téli szálláshelyként használják. A nyári (kölykező) szálláshelyeket többnyire épületek és odvas fák alkotják, a nyári időszakban csak néhány faj marad barlangban (pl. hosszúszárnyú denevér, kereknyergű patkósdenevér).

A denevérek a téli pihenőhelyet már augusztus-szeptember környékén elfoglalhatják, azt április-május folyamán elhagyják. A több hónapos időszak alatt azonban az állatokat több veszély is fenyegeti: elsősorban a helytelen időszakban folytatott barlangászás, de a barlang bejáratánál gyújtott tűz akár jelentős kárt tehet az ott pihenő denevérállományban.

A jelentősebb barlangi denevérkolóniák védelmében a barlangok bizonyos szakaszai ráccsal elzártak, azt csak külön engedéllyel és meghatározott időszakban lehet látogatni, azonban a barlang belső részében pihenő állatokra a bejárónyílás előtt rakott tűz füstje is veszélyes lehet:

A füstöt maga a barlangi huzat viszi a mélyebb részek felé.

A barlangi huzat alapvető oka a barlangi és a felszíni levegő hőmérséklet-különbsége. A melegebb levegő ritkább, a hidegebb sűrűbb, a légáramlást a kétféle levegő fajsúlykülönbsége okozza(kéményhatás). A barlangi levegő áramlásának iránya és sebessége elsősorban a felszíni hőmérséklettől függ, azt egyéb felszíni klímaparaméterek (légnyomás, szél stb.) csak kevéssé befolyásolják. Ha a felszín és a barlang között kicsi a hőmérséklet-különbség, a barlangi huzat akár teljesen leállhat, melynek következményeként az addig bevitt füst bent reked a barlangban, tehát a denevérkolónia pusztulását konkrétan a füst általi fulladás okozhatja. Erről természetesen a kint túrázó, tüzet rakó kirándulócsoport nem sejt semmit, mivel az állatok sajnos nem tudnak segítségért kiáltani, hanem csendben elpusztulnak…

A barlang nyílása előtt (pláne a barlangban) a tűzrakást legalább a fenti időszakban mellőzni kell, kétség esetén kérjük ki az illetékes nemzeti park igazgatóság véleményét. Az igazgatóságok és a természetvédelmi hatóságok (felügyelőségek) elérhetőségei megtalálhatók a www.termeszetvedelem.hu oldalon.

Kérünk, egy kis odafigyeléssel Te is segítsd a denevérek védelmét, hogy ezek a titokzatos, ámde csodálatos és hasznos éjszakai emlősök minél tovább legyenek részei a természetnek. Óvd a denevérkolóniákat, tájékoztasd a barlangnál tüzet rakni szándékozókat.

A barlangi viselkedés néhány szabálya

• Ne rakj tüzet a barlangban, vagy előtte !!!
  • Ne használj karbidlámpát olyan helyen, ahol denevérek pihennek!
  • Barlangban soha ne cigarettázz!
  • Barlangban ne hangoskodj!
  • Denevérre csak rövid ideig világíts rá!
  • Vigyázz, ne lehelj rá a denevérre!
  • Ha lehet, oldalról kerüld meg a denevért és ne alatta haladj el!
  • Lassan menj, hogy ne kelts légáramlást!
  • 10 főnél nagyobb csoportokban ne menj barlangba!
  • Fotózáskor csak 1-2 kockát készíts a denevérről, ha megmozdul, ne kísérletezz tovább!
  • Soha ne érintsd, ne fogd meg a denevért!

Képgaléria megnézéséhez katt a képre:

2010. április 25. denevér

Köszönöm hogy végigolvastad, kérlek minnél több természetjárónak hívd fel a figyelmét.

Óvjuk a természetet, vigyázzunk rá.

üdv: domi, Dávid

Címkék: Természet Védelem Denevér Barlang

Ejszaka_Portyazo
2010/05/12 20:27:32

Mi is aludtunk ott nem is olyan rég, a denevérek ott röpködtek már napnyugtától a fekhelyünk fölött és reggel muflonok bégetésére ébredtünk, remek hely! Szerintem nem zavartuk a denevéreket sem, akik az egyik kedvenceim :)

A környék többi  barlangja is figyelemre méltó, köztük most a lezárt Vacsaka -barlangnál jártunk, ami a bejárattól jobbra található (ha felfele megyünk).

Ezekről a barlangokról egyébként sok anyag található a www.pilisibarlangkutatas.hu -n