problémák,melyek csak nálunk létezhetnek
2010/07/28 21:07:31 Küldte: jeti88

A helyszin(ahogyan tőlem várható volt Erdély) a Nagyhagymás hegység.

Csikszeredától nem messze található Balánbánya,mely régi bányásztelepülés volt.Utunk innen kezdődött,a központban levő templomtól.Furcsa volt,hogy az önmagában egyáltalán nem magas hegység(1792 méter) egyből fárasztó kaptatóval kezdődött és amig el nem értük az egyeskő kabanát nem sok lehetőséget adott pihenőre.

Utunkon jobbkézfelöl ritkábban sorakoztak a fenyők,ezert csodaszép kilátásunk volt az Öcsém hegytömbre.Túratársaimnak ez az első kirándulás volt ezen a helyen és bevallom kicsit szégyelltem is magam,mert tudtam mi vár rank,ők viszont nem!

Ahogyan ez lenni szokott,az első alkalom mindent eldönt…azt,hogy ki fogja szeretni a hegyet,kinek telik jól és élvezi és azok akik többet nem indulnak neki ezeknek a tályaknak.Sajnos túratársaim zöme a második kategoriába sorolható!

A kabanáig minden rendben volt,a fáradtság ellenére élvezte mindenki a szép látványt,a derékig érő havat.Indulásunk elött persze mindenkinek ellenöriztem,hogy megfelelő felszerelése legyen,mert tudtam szükség lesz rá!

Nemtudnám leirni az arcokat,amikor meglátták a menedékházat,(ha persze lehet ezt igy nevezni)nemakarták elhinni,hogy ilyen helyen fogjuk tölteni az éjjszakát.

A nagyhagymási túra már lassan hagyomannyá alakult a kis csapatunk körében,minden évben márciusban elmegyünk oda.Pontosan ezért keserü szájizzel gondolok az ottani menedékházra,hisz annyi szép emlék köt hozzá.Dehát ahogy az lenni szokott a neveletlenség és a pofátlanság az határtalan.Ezért van az,hogy mára már nincs ez a kabana,mert egyesek akiket nemszeretnék jellemezni,képesek voltak eltüzelni a padlót és a plafont is.Az ágyakban a betét megpenészedve,ablakok betörve és a szemétről nem is beszélek.Mikor másnap távoztunk megkérdeztem a kabanást,hogy hova tehetem a szemetet,erre ő igy felelt:

-hát tedd csak ide le,majd én elégetem...

-dehát án sziveszem leviszem,mondtam én,ő pedig csodálkozva nézett

-hát ha nem nagy kérés tedd azt,csak nem mertem mondani,mert eddig

akárkit megkértem rá,mindig hamisan mosolygott,majd másnap mikor

fáért mentem megkaptam az első kanyarban az erdőbe dobva...

Nem tudom,lehet csak én látom igy,de ez nagyon szomorú,és kár hogy ilyen dolgokon múljon az,hogy valaki megszereti a hegyeket és évekmúlva is visszajár vagy ahogyan az én esetemben történt hárman maradtunk uttörők!

Képek:    http://picasaweb.google.com/106773964756717260619/Nagyhagymas#

jeti88
2010/07/30 14:29:56

A szomorú ebben a dologban,hogy végülis külföldön sincs különösebb megoldás,de mégis jobb a helyzet mint errefele!Sajnos ez az egész felfogás és nevelés kérdése,ami pedig elég probléma reánk nézve,mert nem azt látom(legalábbis nálunk)hogy a helyes út fele haladnánk...

repeics
2010/07/29 21:01:36

Csatlakoznom kell sajnos Sierrához , tavaly többször sátraztunk a Rakacai-tónál, nos, kb. az 5-6. beállónál tudtunk csak kikötni minden egyes alkalommal, mert ott találtuk úgy, hogy talán még 'csak' annyi a szemét, hogy elbírunk vele... magyarán a kedves sátrazók sátraztak, ettek-ittak, jól mulattak, és úgy ahogy volt, félig megevett májkrém és hadd ne soroljam, azt úgy otthagyták... tehát minden egyes alkalommal mielőtt felvertük a sátrunkat, kb. 1 óra takarítás, eleve zsákokat is vittünk magunkkal, hogy el tudjuk takarítani más szemetét... ezt nem tudom szavakba önteni, mert ez borzasztó, ez a tiszteletlenség a természet és egymás iránt... van még mit tanulnunk, de bőven...

Sierra
2010/07/29 16:52:10

Érdekes ez a szemetelés gond... A Tátrában és az Alpokban valahogy nagyságrendileg kevesebb a szemét, mint a "balkáni" népeknél és ebbe sajnos most magunkat is bele kell érteni. Elég kimenni a Bükkbe. Csak azt nem értem, hogy miért veszi valaki a fáradtságot, hogy elcipelje (elszállítsa) az otthonától x kilométerre a szemetet, fel a hegyre! ahelyett, hogy elvinné a falu szélén lévő szeméttelepre?!

repeics
2010/07/29 06:25:10

... igen, vannak, akik tisztelik a Természetet, és vannak, akik csak szeretnek odajárni, mert szép... nagy különbség...

jeti88
2010/07/28 22:31:42

Szia!

Igen a Bucsecs hegység valóban egyedi...

Ami a Nagyhagymást illeti,szintén csodaszép,pontosan ezért szomorit el a dolog.Az idén már sajnos nem lesz rá időm,de jövő nyáron vagy télen szervezek túrát oda és nagyon szivesen várlak...

Loobelt
2010/07/28 21:36:19

Szia Kedves Jeti88!

Hát, igen. Ezeket a dolgokat én sem és a barátaim sem értik... És vagyunk ezzel így még jó páran szerintem... Nem felfogható hogyan képesek egyesek ennyire semmibe nézni a természetet.

Viszont a képeid árulkodnak arról, mennyire csodálatos környék a Nagy-Hagymás. Főleg télen. Sajnos én eddig csak autóból láttam azokat a hegyeket. Egyszer majd talán gyalog is bebarangolom. Viszont ezt a túrát, így félméteres hóban iszonyatosan élveztem volna!