10 nap kerekezés É-Mo-on
2010/08/26 21:11:12 Küldte: Kitekint

Gábor52 már az OTT-on mesélt tervéről, hogy kerékpárral bejárja Észak-Magyarországot, de az országos esőzés miatt elhalasztotta az utat. Meglett az új időpont, túratársi barátsággal  csatlakoztam hozzá! Remek 10 nap kerekezés lett a tervekből!

Fotók

15 kilós csomaggal indultam útnak, hamar megtanultam a bringám irányítását - az eleje gyakran megtáltosodott. - http://www.bikemap.net/route/629075 - Mindjárt váci városnézéssel és fényképezéssel kezdtük, majd a Duna-parton hagytuk el a várost. Távol, s közel csupa szép táj, nem lehet betelni a hegyek látványával. A Duna-kanyar után megmásztuk a nagybörzsönyi meredeket. Mennyi látnivaló: XIII. századi templom, malom, facsipke faragások, kemencében sült lepény! Késő este foglaltuk el szállásunkat a Csitári hegyek alatt. Két éjszaka Honton –természetes volt, hogy a napi ruhákat kimossuk.

Másnap csomagok nélkül tettünk egy jókora kört az Ipoly völgyében – aszfaltos út, de a bikemap nem tudja megjeleníteni. Bernecebaráti bebarangolásával kezdtük, s micsoda véletlen, Gábor túratársai szólítottak meg bennünket, s meghívtak egy üdítőre. Diósjenőn a kocsma előtt költöttük el az ebédet, eközben egy helyi "bőrdíszműves" készített nekünk egy-egy karkötőt. :) Egy kis kitérő a Bánki tóhoz, még Drégelypalánkot is körbejártuk, s este lett, mire visszaértünk a szállásra.

Harmadik nap reggelén a még nedves ruhákkal díszített csomagokkal indultunk (http://www.bikemap.net/route/632293) a Csitári csodatevő forráshoz és kegykápolnához, majd a bringákat otthagyva kerestük a Szondi-alagút ráccsal lezárt bejáratát, de hiányos volt az instrukció, így nem leltük. Talán legközelebb sikerül! Fotózás és beszélgetés a helybéliekkel Patakon a templomnál, majd Érsekvadkert központjában. Romhányon körbejártuk a 8 m magas obeliszket, s felelevenítettük a romhányi csata eseményeit. Megálltunk Vanyarcon, s tanulmányoztuk a Palóc-út településeinek elérhetőségét. Sikerült megszólítanunk egy 90 éves palóc asszonyt, ki a kertjében zöldbabot szedett. Ő bizony órákig mesélt volna a régi időkről, a népviseletről és szokásokról. A sziráki kastélyban végig csodáltuk az éttermet, a szálloda díszes termeit, bútorzatát és a gyönyörű parkot. Bujákon a szállásunkhoz az Ötévesterv utcán kerekeztünk végig – talán az országban sincs több ilyen nevű utca.

Negyedik napon rögtön nekivágtunk a hegynek – Bokorra indultunk. A bikemap Buják és Bokor közötti szakaszt nem tudja megjeleníteni, az út további része: http://www.bikemap.net/route/630079 A helyenként 15 % fölötti emelkedőt csak a reggeli friss idő, és az erdő hűvöse miatt bírtuk. bírtuk. A többféle útbaigazításba belekeveredve mi bizony a baloldali, azaz a hosszabb, és talán meredekebb úton elkevertünk a Sas-bérci kilátóhoz. Kár hogy nem volt nyitva a feljárat, gyönyörű lehet onnan a panoráma! Azért jóízűen elköltöttük reggelinket, melyet a hegymenet utánra ütemeztünk. Hollókő is megérdemelne egy napot – vár templom, Panoktikum, Tájház, stb. -, sajnos néhány óránál többet nem maradhattunk. Itt már egyértelmű lett, hogy nem jutunk el Upponyig, ahol a következő szálláshely le volt foglalva, ezért az Aggteleki 2 éjszaka terhére egy nappal el kell csúsztatni. A Szécsényi látnivalókat is nyugodt szívvel jártuk körbe, csak az egykori postaállomást nem találtuk meg. Az eredeti terveket kiegészítve Salgó vára felé vettük az irányt, s ahogy egy erős hosszú emelkedővel kezdtük a napot, estére ismét egy hasonló nehéz szakaszt kellett megtennünk. Nagyon szép volt a vár, a bazaltzuhatag, csak szállásunk nem volt még! Visszatekertünk Somoskőújfalura, ahol este fél 9-re szerencsével jártunk!

Azt már láttuk, hogy a Salgóvár felé mily emelkedőn kell indulni, ezért az ötödik nap reggelén csomagok nélkül kerekeztünk fel Salgóbányára http://www.bikemap.net/route/630079, s mivel nem akartunk gyalogtúrázni, a várra csak Salgóbányáról tekintettünk fel. Továbbindulás előtt megráztam egy szilvafát, hogy a napi gyümölcs-adagunkat meg tudjuk szedni. Gyönyörű tájakon kerekeztünk immáron csomagokkal Ózd felé. A nagy melegben nehezen bírtuk az emelkedőket, s épp a legnehezebb szakaszon – 15%-os emelkedőn - egy autóversenyző időmérő edzése miatt „időre” kellett áthaladnunk – kimerítő volt! Egyszer csak észrevettem, hogy a jobb cipőm talpáról elvesztettem a stopli egyik rögzítő csavarját – így szinte lehetetlen kilépni a pedálból! Kedvenc szálláshelyünkre, Upponyra érkezvén (tájjellegű bútorokkal berendezve) hamarosan ráleltem a falu gondnokára, aki méretre vágott egy csavart, s így nyugodtan készülhettem az út folytatására.

Hatodik nap http://www.bikemap.net/route/632509 az Upponyi-szoroson át jutottunk a Lázbérci víztározóhoz, valami csodaszép hely! Putnok felé tartva az emelkedő ellenére többször is megálltunk a szorost megörökíteni. A vacsorához két falun át kerestünk tojást, mígnem a harmadikban kaptunk. Mire Aggtelekre értünk, a barlang-pénztár bezárt, de a túravezető jóvoltából néhány percre betekinthettünk a barlangba. A szállásadónk sült keserű gombával kínált, majd a többi vendéggel őzpörkölt-készítésbe fogott. Olyan éhesek voltunk, hogy nem tudtuk megvárni, elkészítettük rántottánkat, reggelire azonban tett nekünk félre - igen finom volt! Éjjel és reggel jó nagy eső volt, de mire összeszedelődzködtünk, kisütött a nap.

Hetedik nap Jósvafő felé indultunk http://www.bikemap.net/route/630092 , itt is volt látnivaló elég - Barlang, templom, tájház! Szinpetri határában a világ legnagyobb könyvére 1500 nm-es kőből kirakott gekko hívta fel a figyelmet. Öt hete látogatható – fantasztikus látvány, s az idegenvezetés is dicséretes! Nem beszélve a tulajdonosok további terveiről: Gutenberg nyomda, papírmerítő műhely létrehozása. Jövő nyáron érdemes ide visszatérni! A szalonnai XIII. sz.-i templom fotózása közben lemerült a fényképező gépem aksija – álmomban sem gondoltam, hogy bringatúrán ennyit fotózok L ezután csak a Gábor felvételei emlékeztetnek a szépre. Gyönyörű tájon haladtunk át, de a falvakban nagy szegénység látszott - nem volt merszünk egyikben sem megállni, ezért talán Szászfa után egy szántó szélén levő kápolna mögött költöttük el ebédünket. Felsőgagy előtt útlezárást jelzett a közúti tábla, de mi nem tértünk rá a kijelölt terelő útra. Szerencsére a beszakadt út szélén átjutottunk. Boldogkőváralján egy ifjúsági szálláson tértünk nyugovóra, s micsoda véletlen, éjjel egy ló nyerített az ablakunkban J

Nyolcadik nap http://www.bikemap.net/route/630124 csomag nélkül indultunk Boldogkő várához, majd ismét felcuccolva Vizsolyba igyekeztünk. A vasárnapi istentisztelet miatt kicsit vártunk a biblia-történet kiállítás megtekintésére, de megérte. Gönc előtt ez szlovák bácsi vígan kerekezett mellettünk, s egyszer csak letért a szőlők közötti útra. A városközpontban ismét összefutottunk vele J. Telkibányán kíváncsiak voltunk az egykori Károlyi vadászkastélyra, most szállodát üzemeltetnek benne. Bózsvánál észak felé terveztük a haladást, de a felhők vészjósló, egyben hangos gyülekezetét látva inkább Füzérradványt vettük célba. Időben megtaláltuk a http://szallas.hu/ ldalon visszaigazolt szálláshelyet, csakhogy a szállásadó erről mit sem tudott! Szerencsére volt üres szoba, s mire megalkudtunk, eleredt az eső!

Kilencedik napra http://www.bikemap.net/route/672277 maradt a Füzéri vár, csomag nélkül másztuk meg. Dél lett mire bejártuk a falut is, ezért kihagytuk Hollóházát, s a Hutákat. Még körbejártuk Füzérradványon a Károlyi kastélyt, majd Pálházát elhagyva észleltük, hogy a kastélytól sokkal rövidebb úton is ide jutottunk volna J. Hétfő lévén a Kazinczy emlékhelyet is csak kívülről tekintettük meg, majd bekerekeztünk Sátoraljaújhelyre. A levegő fülledt, a felhők tornyosulnak - komolyan számításba vettük, hogy hazautazunk. Rövid eső után enyhült a fülledtség, így maradtunk. Ám amint a várost elhagytuk, utunk egyetlen defektjét kellett orvosolnunk. Sárospatak határában bekanyarodtunk Makkoshotyka felé, s az utolsó 7 kilométeren versenyre keltünk a mennydörgéssel és a felhőkkel. Megtaláltuk a szállást, de valami félreértés miatt nem is erre a napra vártak bennünket. Ismét szerencsénk volt, s tető volt a fejünk fölött, mielőtt eleredt az eső.

Tízedik nap Steve67 kerekezett elénk, s együtt felmentünk Hercegkút határában a két napja átadott Gomboshegyi kilátóba, majd kalauzunk volt Sárospatakon, s közben mesélt a környékről, a helyi sajátosságokról. Olyan helyekre is eljutottunk, amit nélküle nem találtunk volna meg néhány óra alatt. Délben elköszöntünk tőle – köszi István -, s vonatra szálltunk.

Összegzés: 750 km, 5-6000 m szint (a bikemap sem tud mindent megjeleníteni), eső csak éjjel, forróság az első nap kivételével mindig! Feleslegesen cipeltem: 6 váltás alsónemű, 8 póló, egy pár lábbeli, egy túranadrág és egyéb apróságok (kb. 5 kg).

Szép volt, köszönet Gábornak a tervezésért!

steve67
2010/09/03 21:24:45

Fincsi volt a csoki Kati!

Ezért érdemes volt idáig elkerekeznetek!

István

Gabor52
2010/08/29 22:17:07

Kati ez remek!

A Cserhátot majd ki kell javítani Cserehátra és a Vizsolyi díszes temlom Görög katolikus. A negyedik nap még nem az autóversenyzős volt, a 15% talán még kevés is a Sas-bércig.

Nagyon élvezetes olvasni!

Gábor

Kitekint
2010/08/28 22:55:18

Már kétszer is megírtam röviden, tömören, csak a rendszer nem volt képes elmenteni! Most hozzáfogtam a folytatáshoz, csak kicsit bőbeszédűbb lettem. holnap folyt köv. :)

BirBa
2010/08/28 09:40:14

Biztos szép lehetett, de amit leírsz, az kettő a tíz napból. Milyen volt a többi nyolc?