Denevérgyűrűzés
2010/09/03 15:32:10 Küldte: Willy

Már tartott a buli mire odaértem. Vagyishogy Dávidék már csütörtök este óta kint dolgoztak a barlangnál, én csak szombaton tudtam leutazni hozzájuk. Kérdezgettem hogyan lesz valakiből denevérgyűrűző, hogyan működik ez az egész, a tudásom ezen a téren elég halovány. De aligha én vagyok csak így ezzel. Nagyon keveset tudunk a denevérekről, mi "halandók". Leginkább csak annyit, hogy olyan repülő bőrszárnyú izé és jobbára csak a Batman ugrik be róla. (Persze ha beugrik, kérj nekem autogrammot. Kicsit deklasszálja a karaktert, hogy nincs licensze gyűrűzni.)

Mert ezt sem adják ingyen, tanulni kell rá, nem is keveset. Mindössze páran csinálják országosan. És az sem úgy megy, hogy valaki gondol egyet, majd neki vág a nagy magyar éjszakának egy maréknyi gyűrűvel meg hálóval. Hazánkban minden barlang ex lege védett, azaz a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (Tvt.) 23. § (2) bekezdése alapján: „E törvény erejénél fogva védelem alatt áll valamennyi forrás, láp, barlang, víznyelő, szikes tó, kunhalom és földvár. Az e bekezdés alapján védett természeti területek országos jelentőségűnek minősülnek.” És ha nem tévedek a barlangok valamilyen nemzeti parkhoz tartoznak, ezen kívül ha szükséges az erdő tulajdonosát is illik értesíteni, ha a területén ügyködünk. A gyűrűzés célja az adatgyűjtés, meghatározott fajok mozgásának, szaporodásának, elterjedésének nyomon követése. Vannak fajok amelyeket nem gyűrűzünk. Mondjuk mert könnyen sérülést okozhat nekik, vagy fajtól függetlenül nem lehet gyűrűzni egy fajt vagy a denevérállomány egészét olyan élőhelyen, ahol az adott faj vagy az ott élő állomány gyűrűs egyedeinek aránya elérte a 10 %-ot. Semmilyen körülmények közt nem gyűrűzik a Kispatkósorrú denevér (Rhinolophus hipposideros), és a Hosszúszárnyú denevér (Miniopterus schreibersii) fajokat.

Szóval macerás. Megélni sem ebből fogsz és még éves működési tervet is le köll adni és ahhoz tartani magunkat. Na, tényleg akarod? Valószínűleg a szenvedélybetegség egy egészséges formája. Csak elhivatott emberek foglalkoznak denevérekkel.

A gyűrűt az állat alkarjára lapogatják, ezek a mai modern gyűrűk az alkarcsont mögött kényelmesen zárnak, lazán szorulnak, hogy ide-oda csúszkálhasson annak függvényében, ahogy a denevér mozog. Régebben elég hervatag módon folyt a gyűrűzés, ma szerencsére már nincs így. Ezek a gyűrűk nem tesznek kárt a denevérben, fajtól függően többféle méretben vannak és a kutatási terv függvényében kell igényelni a Magyar Denevérgyűrűzési Központtól.

Keretsztori legyen ennyi, folytassuk a lényegtől!

Szombat este mentünk ki a barlanghoz - még véletlenül sem mondom meg melyikhez - annyit segítek, hogy elmentünk egy öregek otthona mellett, amit egy temető vett körbe. Asszem ezt hívják árukapcsolásnak.  Fölcuccoltunk és hamar felállítottuk a hálót. A Nemzeti Parkot Marci képviselte, aki amúgy évtizedek óta barlangász is egyben. Kihelyeztük  hőmérőt, ekkor még vidáman 19 fokot mutatott, ledobtuk a hálózsákokat, polifoamokat, előkészítettük az adatnyilvántartási naplót. Ebben jegyzik fel az időt, hőfokot, nemet, fajt, gyűrűszámot, alkarhosszt, súlyt. Van vele dolog bőven és ha sok denevér akad a hálóba, akkor bele kell pörögetni rendesen. Péntek este 102 denevér akadt fent. Ilyenkor is nagy óvatossággal kell velük bánni, zsákba kerülnek és várnak sorukra. Néhány perc az egész. Visszafogtak Dávidék olyat is, amelyikre 13 évvel ezelőtt került gyűrű. Adatfelvétel után repülhet vadászni és jöhet a következő. Szombat este nem volt ekkora forgás. Meg is lepett volna, de így sem unatkoztunk. Hatékony kis teamet alkottunk. Marci pecázta ki  fogást a hálóból, Dávid méricskélt, Kóczka 2D-re transzformálta a mérteket (értsd: leírta), én meg drukkoltam. Mondtam; hatékony munka folyt. Na jó, néha fotóztam is. Vettél már ki állatot hálóból? Nem a karácsonyi pontyra gondolok. Élményes. Keményen harapdálta a bőrkesztyűt, bár aligha lakott jól vele. Van denevér amelyik nyugisan tűri a procedúrát és akad olyan is, mint az enyém, egy Közönséges denevér (Myotis myotis) amelyik harap ahol ér. Szép kis hegyes fogai gond nélkül elbánnak a kesztyű vékonyabb részeivel, no meg az alatta lévő húsdarabokkal. Nem lehet túl jó dolog bogárnak lenni a közelükben. Sima reccs, és már megy is desszert után nézni. Szédületes légimutatványokra képes. Úgy tudom Vári Gyula is tőlük tanult...(Mond ez a név még valakinek valamit?)

Kb éjfélig tartott a nagyüzem, utána mindenki elment aludni, aki megébredt, az megnézte a hálót, erre elég sűrűn sor került, mert négyünk közül valaki mindig fent volt. Leginkább én, nekem kicsit szokatlan a sátor nélküli kint éjszakázás, na meg időközben a hőmérő higanyszála is lekúszott 12 fok köré. De nem bántam, ha fennakadt valami, alig mozdultam Dávid már jött és segített. Megmérte, felírtuk és már repülhetett is tovább. Ha olyan került a hálóba, amelyiket már gyűrűztük, akkor visszamértük a súlyát, hogy lássuk a vadászat eredményét. Ha pedig olyat fogtunk amelyiket nem gyűrűzzük, akkor egy festék (nem Tikkurila) pöttyel megjelöltük. Azt' had repüljön.

Reggelre kitisztult az idő és a felkelő nap remek fotótémákat kínált, amiket igyekeztem csipás szemmel kihasználni.

Összességében megjegyezhetjük, a denevérek védettek, állományuk sérülékeny, míg Batman nem védett, de neccesebb is ártani neki.

hegiagi
2010/09/10 08:39:29

Érdekes, én is patkósorrúnak hallottam...

Köszi a hasznos infókat

Willy
2010/09/06 22:14:26

Így
van; a közhiedelemmel ellentétben a denevérek egyáltalán nem akadnak
hajba, sőt nem rágják a betont sem a szalonnát, mi több, nem szívják a
tehenek, vagy a ministránskislányok vérét. A denevérek akár néhány
század milliméter vékony huzalt is képesek kikerülni. Csak azért
akadnak bele a hálóba, mert bizonyos jól bejáratott útvonalakon
emlékezetből repülnek. Az európában előforduló fajok kizárólag
rovarokkal táplálkoznak, ezért igen nagy hasznot hajtanak, szerves
részei a biodiverzitásnak, az ökológiai egyensúly fenntartásának.

A hűtőszekrény dologhoz nem tudok hozzászólni..talán csukja be néha az ablakot.
Ja, meg egy dolog. Nem kis patkósorrú, hanem csak kis patkósdenevér. Nem tudom azt az orrot honnan vettem, talán Cyranótól.

hegiagi
2010/09/06 09:51:27

Szerintem ez nagyon érdekes és hasznos dolog. És persze egy csomó mindent megtanulsz róluk :) pl. azt, hogy nem repülnek bele a hajadba :)

egy ismerősöm panel lakását pl. imádják és folyamatosan beköltöznek a hűtőszekrénye mögé , amit a denevérek imádnak, őt meg a frász kerülgeti, amikor pl. éjjel arra ébred, hogy valaki matat az asztalon :)

szilaci
2010/09/05 15:03:40

Mi detektoroztuk őket a Bakonyban. Próbáld ki, az is nagyon érdekes és nem kell hozzá kesztyű.

Üdv: Szilaci

hajduviki
2010/09/04 08:36:24

Hali, klassz és izgalmas dolgot műveltetek! Mondjuk engem a frász kerülgetett volna!

üdv., Viki

Willy
2010/09/03 20:04:33

Jól mondod. De azért mi is tehetünk valamit.