Kerékpártúra, Váctól – Sárospatakig
2010/09/03 19:10:20 Küldte: Gabor52

Képek

Már tavaly tervezgettem, hogy jó lenne egy több napos kerékpártúrát csinálni az Északi-középhegységben. Gondoltam, mi sem egyszerűbb, a sástói találkozó után lazán továbbmegyek a Zemplén felé. A rossz idő rendesen elmosta a tervemet. Sebaj, átterveztem a szabadságomat és a lányom esküvője és a brightoni utazásom közé beillesztettem a kerékpártúrát. Nagy örömömre Kitekint túratársi barátsággal csatlakozott és így már nem egyedül vágtam neki az útnak.

Augusztus 8 vasárnap
Vác – Hont 95 km. http://www.bikemap.net/route/629075
Kissé bánatos időben indultunk a Nyugati-pályaudvarról. Rendesen lógott az eső lába, de azért Vácig megtelt a kerékpárszállító kocsi a Dunakanyar felé induló kerékpárosokkal.
Vácon városnézéssel kezdtük, megnéztük a főterét, elkerekeztünk a Fehérek temploma előtt a Szentháromság szoborig, majd vissza a Kőkapu felé, hogy aznapi úti célunk felé haladjunk. Vácot elhagyva, Verőce, Kismaros útvonalon mentünk Zebegénybe, aztán az Ipoly völgyében haladtunk tovább. Felmentünk Nagybörzsönybe, ahol megnéztük a Szent István templomot, a Tájházat, a Bányásztemplomot és a vízimalmot. Megcsodáltuk Nagybörzsöny Csipkefaragójának munkáit, és miután megkóstoltuk a nagybörzsönyi lepényt, továbbindultunk Bernecebarátiba, majd Hont felé vettük az irányt, ahol az első szállásunk volt.

Augusztus 9 hétfő
Hont – Kemence – Diósjenő – Bánk – Hont 80 km. (Sajna nem lehet a bikemap-en megjeleníteni.)
Reggel visszakerekeztünk Bernecebarátiba, megnéztük a dombtetőre épült templomot, a domb körüli pincéket. A templomdombról lefelé jövet az egyik háznál szellemes megoldású csengőt láttunk, amit hangosan méltattunk, mire valaki utánunk szólt a kertből. Visszanézve egy Túratárstat pillantottunk meg a Csigáktól, aki kedvesen beinvitált minket egy kis beszélgetésre.
Bernecebarátiból Kemence érintésével a Kemence patak mentén végigkerekeztünk a Diósjenőre vezető csodálatosan szép erdei úton. Diósjenőn megálltunk ebédelni a söröző előtt, ahol egy ottani bőrdíszműves készített számunkra egy-egy karkötőt, melyet amulettként hordtunk az egész út alatt. Ebéd után megnéztük a diósjenői tavat, és a tó partján lévő Marcus Aurelius emlékművet.
Diósjenőről Rétságra, majd onnan Bánkra kerekeztünk. Mikor harmincöt évvel ezelőtt ott jártam, még tehenek fürödtek a tóban. Bánkról visszamentünk a 2-es útra, hogy Drégelypalánk érintésével a honti szállásunkra érjünk. Drégelypalánkon még megnéztük a Szondi-szarkofágot, a Szentháromság-szobrot, a barokk templomot és a kápolnát.

Augusztus 10 kedd
Hont – Buják 85 km. http://www.bikemap.net/route/632293
Reggel a csitári-pataki kegyhelyet néztük meg, de Drégely várának titkos alagútjának bejáratára nem leltünk. Innen Ipolyvece érintésével Dejtár, Patak, Érsekvadkert, Szátok útvonalon mentünk Romhányig, ahol a Fáradt Vándorban megebédeltünk. Jóllakottan mentünk tovább Szécsényke, Nógrádkövesd, Galgaguta, Vanyarc, Szirák útvonalon. Szirákon megnéztük a szállodaként működő nagyon szép kastélyt. A recepción kedvesen fogadtak és felhívták figyelmünket a látnivalókra, a szépen berendezett szobákra és a kastélykertre. Kisbágyon keresztül jutottunk el Bujákon lévő szállásunkra.

Augusztus 11 szerda
Buják – Somoskőújfalu 97 km http://www.bikemap.net/route/630071
A Bujákot, Bokorral összekötő gyönyörű erdei út a Sas-bérc alatt halad el, így hát a meredek kaptató után nagyon alkalmas hely volt reggelink elköltésére. Innen aztán szinte végig lefelé gurultunk, egészen a Hollókőre vezető bekötő útig. Egy kis kaptató után beértünk Hollókőre, ahol megnéztük a várat és a falut. Hollókőről Nagylóc érintésével Szécsénybe vezetett az utunk, ahol megnéztük a kastélyt, a bástyát a templomot, a tűztornyot. Szécsényt elhagyva a 22-es számú úton a Karancs alján kerekeztünk Salgótarjánba, aztán tovább Somoskőújfalura, majd Somoskő várához. Ezen a napon jócskán elcsúsztunk az idővel. A sok néznivaló miatt éreztük nem érünk el Ceredre, így Somoskőújfalun kerestünk és találtunk szállást.

Augusztus 12 csütörtök
Somoskőújfalu – Salgó-vár – Uppony 88 km. http://www.bikemap.net/route/630079
Reggel még megnéztük a Salgó várat, majd Somoskőújfalun felvettük a csomagjainkat és Salgótarján, Zagyvaróna, Rónabánya útvonalon kerekeztünk Cered felé. Zagyvaróna és Rónafalu között egy nagyon hosszú, Zabar után nem túl hosszú szakaszon, de 15%-os emelkedőt kellett leküzdenünk, méghozzá elég szaporán, mivel ott éppen egy versenyautó tesztjét végezték. Innen egészen Ózdig gyönyörű tájakon haladtunk, nagyon szép, kellemes, lejtős úton. Ózdot elhagyva Borsodbóta felé még volt egy kis meredek szakasz, de innen már Upponyig újra gurultunk.

Augusztus 13. péntek
Uppony – Aggtelek 59 km. http://www.bikemap.net/route/632509
Upponyból Dédestapolcsány felé kerekeztünk az erdei úton, hogy megcsodáljuk a Lázbérci víztározót körülölelő hegyeket, majd vissza, Borsodbóta érintésével, Putnok felé haladtunk. Az upponyi hegység nyugati oldalán megint csodálatos szép tájakon kerekezhetünk. Putnokon bevásároltunk és megebédeltünk a Serényi tér parkjában.
Putnokról Kelemér felé indultunk a Forrás és a Szörnyű völgyön át. Ez is nagyon szép, kicsit meredek erdei út volt, sok kanyarral tarkítva. Kelemért elhagyva, hullámvasút-szerű, csodálatos erdei aszfaltút következet a Zádorfalva, Ragály, Trizs útvonalon, egészen Aggtelekig. A barlanghoz, már zárás után érkeztünk, de hála a kedves pénztáros hölgynek és a barlangtúra vezetőjének, még néhány pillanatra benézhettünk a cseppkőbarlangba.
Az előre lefoglalt szállásunkon, péntek lévén népes vendégsereg fogadott minket. Az udvaron serény munka folyt, mivel őzpörkölt készült bográcsban.

Augusztus 14 szombat
Aggtelek – Boldogkőváralja 98 km. http://www.bikemap.net/route/630092
Reggelire megettük a maradék őzpörköltet, aztán összecsomagoltunk és indultunk Boldogkőváralja felé. Jósvafőn megnéztük a barlang bejáratot, a tájházat, a régi vízimalom épületét, a barokk harangtornyot és a református templomot. Szinpetriben a Papírmalomban megcsodáltuk a világ legnagyobb könyvét és a nagyszabású vállalkozást, amely a papírgyártást és a könyvnyomtatást lesz hivatott bemutatni. Szalonnán megnéztük a XI. században épült, majd később átépített református templomot. Elhaladtunk a Rakacai víztározó mellett, majd a Hernád völgyét keresztezve Boldogkőváraljára mentünk. Boldogkő-várát már naplementében pillantottuk meg.

Augusztus 15 vasárnap
Boldogkőváralja – Füzérradvány 54 km. http://www.bikemap.net/route/630124
Reggeli után csomagjainkat még nem tettük fel a kerékpárokra, hanem felkerekeztünk a várhoz, onnan gyönyörködtünk a környező hegyekben és az alattunk elterülő faluban. A várban megnéztük a kiállításokat, majd csomagjainkat felkötöttük a kerékpárokra és elindultunk Füzérradvány felé.
Vizsolyban megnéztük a református templomot, a híres vizsolyi bibliát, aztán Göncön a Huszita házat. Mire Telkibányára értünk az ég kezdett felhősödni és már mennydörgést is lehetett hallani, de a vihar nehezen tudott a hegy belsejébe hatolni, így volt időnk, hogy a Füzérradványi szállásunkat időben elérjük. Mire elhelyezkedtünk, már ki is tört a vihar.

Augusztus 16 hétfő
Füzérradvány – Füzér – Makkoshotyka 83 km. http://www.bikemap.net/route/672277
Ezen a reggelen is csomagok nélkül indultunk el várlátogatásra. Megnéztük a füzéri várat, ahonnan nagyon szép kilátás volt a környező hegyekre. A vár után megnéztük a tájházat, megcsodáltuk a református templom szép mennyezetét és megnéztük a katolikus templomot is. Visszamentünk Füzérradványra, ott megnéztük a Károlyi-kastélyt, aztán felvettük a csomagjainkat és indultunk Sárospatak felé. Sátoraljaújhely után sikerült egy rajzszeget összeszedni az első kerekemmel, így vihar előtti állapotban egy gyors gumicserét végeztünk. Versenyeznünk kellett a felhőkkel, mert ismét igen csak gyülekeztek a Zemplén körül. Sárospatakot viszonylag gyorsan elértük, de onnan Makkoshotyka felé igen csak kaptatós volt az út. A szállással volt egy kis félreértés, de azért csak sikerült előkerítenünk a szállásadónkat. Épp hogy bejutnunk a kis parasztházba, amikor kitört a vihar. Hangulatos vályogházban kaptunk szállást, a szobák mennyezete, fából volt.

Augusztus 17 kedd
Makkoshotyka – Hercegkút – Sárospatak 15 km.
Ismét szerencsénk volt az idővel, mert reggelre ismét szép idő lett. Steve67 a megbeszélt időre kikarikázott hozzánk Sárospatakról és egész délelőttre remek idegenvezetést rögtönzött számunkra. Megnéztük a hercegkúti borospincéket, majd a kilátót, aztán bekerekeztünk Sárospatakra, ahol minden új és régi nevezetességet megmutatott nekünk. Úgy vezetett végig bennünket a városon, mint egy profi idegenvezető. Ez a városnézés méltó befejezése volt ennek a csodálatos tíz napos kerékpártúrának, amit Steve67 megkoronázott Sárospatak legjobb cukrászdájának fagylaltjával. Köszönjük és Kitekintnek is köszönöm ezt a remek tíz napot.

Gabor52
2010/09/07 17:59:02

Szia Jenő!

Jövőre Téged is szeretettel várunk.

Gábor

Gabor52
2010/09/03 21:59:29

Köszönöm, nagyon jól éreztük magunkat. Már fontolgatom a jövő évi kerékpártúrát. Valami hasonlót szeretnék, rövidebb szakaszokkal több nézelődéssel és finom fagylaltokkal.

Gábor

steve67
2010/09/03 21:19:46

Remélem, jól éreztétek magatokat-várlak Benneteket legközelebb is!