A Vöröskő és környére
2016/03/03 21:19:26 Küldte: Talpfaszamlalo

Tavalyi szezonom első túrája a Vöröskő-forráshoz vezetett. Akkor csapadék hiányában sajnos csak a csont száraz kibetonozott forrásnyílást tudtam két másik túratársammal megcsodálni. Arról nem beszélve, hogy az idő szűkössége miatt magát a Vöröskő-sziklát meg sem találtuk, így a tiszta levegőn és a hegyek szépségén túl csak a völgyekben megmaradt havon való átgázolás jelentette az egyetlen élményt.

Idén viszont tele volt a tv és a rádió is a forrással, hogy mekkora elánnal működik. Lássuk be, ennyi eső után nem is csoda, ha egy méternél is magasabbra lövel ki belőle a víz! Ezen felbuzdulva tavalyi egyik túratársammal (Attival) és faterommal idén is visszatértünk, hogy most működőképesen is megcsodáljuk a „gejzírt”! :)

Nos az elmúlt napok híradásai megtették a hatásukat, mivel rengetegen kilátogattak a Vöröskő-patak völgyébe. Leginkább kisgyerekes családokat lehetett látni, de több baráti társasággal is találkoztunk. A Stimecz házig az egyszerűség és a bakancsaink védelme érdekében a kisvasút vonalán haladtunk. A turistaút meglehetősen sáros lett volna ezen a szakaszon. A vonatok szinte minden kanyarban tele voltak, így a kihasználtságukra nem lehetett panasz!  A Stimecz háztól is inkább a tanösvényen volt érdemes gyalogolni, mivel itt a sarat legalább a tavalyi avar elfedte. A Vöröskő-forrás szépen tette a dolgát: a korábbi napokban lehullott bőséges csapadékmennyiségnek megfelelően lövelt ki belőle a kristálytiszta víz, bár ahogy Atti megjegyezte „Acélt még nem lehetne vele vágni”! :) A nagy tömeg láttán viszont sokáig nem időztünk, gondoltuk hátha a délutáni órákra ritkulnak a népek. Indulás tovább a Felső Vöröskő-forráshoz. Ez a szakasz volt a legrosszabb: a felázott, csúszós talajon kellett driftelve mennünk a helyenként 40-45 fokos domboldalakban, kerülgetve a többi túratársat. De legalább nem volt túl hosszú, mivel 1km megtétele után el is értük a harmadik forrásunkat. (Igen a harmadikat, mivel az elsőt még a kisvasút mentén láttuk meg.) Ez közel nem volt olyan látványos, mint a lentebbi, hiszen csak egy „öblöt” lehetett látni, ahonnan csordogált lefelé a víz.

Rövid tanakodás, majd jött a döntés, hogy menjünk fel a Vöröskőhöz is. Az egy évvel korábbi keresgélés után jó alaposan áttanulmányoztam a térképet, hogy merre lehet kijutni a sziklához, de őszintén szólva adta is magát a dolog. A völgyet, melyen tovább haladtunk, elneveztem A halál völgyének, mivel tavaly a hóban vérfoltokat, idén pedig csontvázakat és egy koponyát találtunk benne :) Felérve a sziklák tetejére fantasztikus látvány tárult elénk. Kis túlzással a teljes útvonal belátható volt, melyet megtettünk aznap. Faterom a fák kopársága miatt panaszkodott, de számomra ennek is volt szépsége. Ez az az érzés, az a pont a túrákon, amiért érdemes alkalomról alkalomra elindulni, elviselni az esetleges kellemetlenségeket, hogy a csúcsra felérve végig tudjunk nézni a bejárt úton, majd konstatálhassuk magunkban, megint sikerült teljesíteni a kitűzött célt. Engem ez mindig felemelő érzésel tölt el!

Lefelé volt némi meglepetésben részünk. A délutáni kisebb tömegre szabott tervünk totálisan kudarcba fulladt. Az Alsó Vöröskő-forrásnál kisebb káosz volt a felgyülemlett tömeg miatt. Sokáig nem is maradtunk, hiszen értelmetlen lett volna a tömegben hömpölyögnünk. Hamar visszaértünk az autóhoz. Ha tudom, hogy ilyen jó tempóban tudunk végig haladni, akkor még megnézhettük volna a barlanglakást is. Node a későbbiekre is kellenek még látnivalók, mivel azt tervezzük, hogy sátorozni még vissza fogunk ide jönni! :)

Képek:

Címkék: Vöröskő Forrás Bükk Felsőtárkány Kisvasút

Talpfaszamlalo
2016/03/10 18:05:30

Szerintem lassan lecseng a java. Már nem lesznek ott annyian, mint amikor mi voltunk.

lirian
2016/03/08 21:55:28

Mi most készülünk Vöröskőhöz, az írást olvasva csak nőtt a lelkesedésem (bár a tömeg lehetősége nem vonz túlságosan :) )

Talpfaszamlalo
2016/03/05 21:02:35

Igen, a tömegre számítottunk, de nekünk sok alternatívánk nem volt, hiszen Hajdúszoboszlóról érkeztünk, így a kellően korai indulás is ki volt lőve. Faterom meg 60 éves már (Ő volt az egyik túratárs), neki a Vöröskőig is elég volt felmenni. Így is minden elismerésem számára!

kardosl
2016/03/04 09:23:48

Ahogy a média felkapta a jelenséget, gondoltam, hogy sokan lesznek, de bevallom a hatása engem is meglepett, sokkal többen voltak, mint arra számítottam. Mi rutinosan 2 hete napnyugtára terveztük az alsó forrást, múlt héten pedig már 9 óra előtt ott voltunk, így talán 3 emberrel találkoztunk a forrás környékén. Az alsó és felső forrás között max 500m távolság van. Érdemes egy túrára felfűzni az Imó-t és a Rubint rét alatt a Lök völgyet, ami gyakorlatilag egy hóvirágmező.