Börzsönyi rémálom
2012/09/18 21:16:37 Küldte: kallaipisti

Egy olyan túráról készülök írni, amit annyira elrontottam, hogy először el akartam felejteni, nem pedig másokkal megosztani. Az idő azonban megszépíti az emlékeket, és még ennek az elszerencsétlenkedett éjszakának a viszontagságai is képesek érdekessé válni a lehangolóból.
2012.04.07-én reggel indultunk Judittal, Szabpet barátommal és az ő párjával Királyrétről a Csóványosra a kék négyzet és kék sáv jelzéseken a Foltán-kereszt érintésével. Az én tervem az volt, hogy éjszakára fent maradok a mérőtoronyban bivakolni, ugyanis erős hidegfrontot jósoltak, aminek éjszaka kellett volna átvonulnia. Ennek a célja a villámfotózás volt, illetve szerettem volna videót csinálni a köd vonulásáról a hegyen, vagy ha úgy sikerül, a mérőtorony tetejéről éjszakai panorámát fényképezni déli irányba.

Uploaded with ImageShack.us

ezeket szerettem volna felülmúlni...

... melyeket a balatonaligai magaspartról "lőttem"

Mire felértünk a Csóványosra, befelhőssödött az ég; annyi hóvirágot szerintem még életemben összesen nem láttam, mint akkor! Gyönyörű volt, de szépen lefényképezni nem sikerült. Fent ittunk egy sört, ami nem szokásom természetben, de most jól esett, bár fáztam tőle, hűlt az idő. Egy darabon visszakísértem a többieket, akik a piros kör jelzésen elindulva tértek vissza a Királyréten hagyott kocsihoz. Ekkor már szemerkélt az eső, ködösödött az idő, így attól félve, hogy lemaradok a hegy ködbe borulásáról, igyekeztem vissza a toronyba. Vigyáztam magamra, próbáltam minél óvatosabban közlekedni, mert bár szoktam egyedül túrázni, nem tartom okos dolognok, most pedig még a sörtől is megszédültem, nagyon nem vagyok hozzászokva. Korábban próbáltam a többieket is rábeszélni az éjszakázásra - miközben ők engem próbáltak lebeszélni, így nem jutottunk közös nevezőre :)

tavaszi erdő csermellyel

odvas keltike (állítólag)

egy a millióból

A torony tetejéről sikerült megörökíteni, ahogy a felhő átbukik a Ny-K irányú gerinc fölött. Mivel éppen csak tanulgattam az időzített videók készítését, 5 másodpercenként készítettem 1 képet, ami kevésnek bizonyult, szaggat a kész videó. Ráadásul a gépemen nincs időzített sorozat funkció, így az órámat sasolva a távkioldót nyomkodtam a szélben, ahelyett, hogy gyönyörködtem volna. Nincs tériszonyom, de a körülöttem örvénylő ködben nem éreztem jól magam a torony tetején.

Uploaded with ImageShack.us

ezekért nem érte meg ez az éjszaka

Amikor már annyira esett az eső, hogy féltettem a gépemet, bementem a toronyba, és 5-6 körül feküdtem le aludni. A Tesco-s téli hálózsákomat, zártcellás matracot és egy levente hálózsák vízálló huzatát vittem magammal, ugyanis nem számítottam rá, hogy fagyni fog. A torony felső harmadában aludtam, a tetőn kívül egy lépcsőforduló volt felettem. Azt a lépcsőfordulót, amin aludtam, megpróbáltam letakarítani, olyan vastag porból összeállt sár volt rajta. Csak szlovák hálózat volt, így amikor felébredtem, sms-t írtam, hogy minden rendben. Később hallottam, hogy egy pár bemenekült a kutyájával a torony aljába, a kutya nyüszített, annyira nem tetszett neki az idő, majd negyed óra múlva tovább indultak.
Egész éjszaka a csöpögő víz permete szitált az arcomba, így nem aludtam valami jól, közben attól is tartottam, hogy valaki megzavarja a nyugalmamat, bár nem sok elvetemült alszik egy toronyban szélviharban, vízszintesen permetező esőben. Szerencsére nem esett sok az éjszaka folyamán.
Valamikor éjfél körül megpróbáltam kimenni a torony tetejére, de olyan szél volt, hogy nem mertem fejemnél többet kidugni a kijáraton. Délre látszottak a települések fényei, a köd elmúlt, felhők úsztak át az égen, de ha még engem nem is sodort volna le a szél (ami szerintem valószínűtlen, inkább csak egyszerűen féltem), az állványt mindenképpen felborította volna.
Próbáltam tovább aludni, de negyedóránként-félóránként felébredtem arra, hogy süvít a szél a fákon. Hanyatt fekve úgy éreztem, hogy néha megremeg a szélben a torony, sőt kilengése van, de ezt is inkább csak beképzelhettem, és álmosan a fantáziám és a félelmeim vicceltek meg. Akkor nem nevettem a viccen. Még most se nevetek rajta...
2 körül már azon gondolkoztam, hogy összepakolok és lesétálok a hegyről Diósjenőre, megvárom az első vonatot, amiről azt se tudtam, mikor jön, ugyanis a megfutamodásra nem készültem fel. -4 fok volt, hiába a zártcellás matrac, akkor is egy vaslemezen feküdtem, ami nem a hőszigetelő képességéről híres.  Mivel egy elhagyott vasútállomás éjszaka, egyedül legalább annyira bizalomgerjesztő, mint egy szélben talán remegő vasbeton torony, próbáltam megnyugodni és kibírni hajnalig. Reggelre összefagytak a cuccaim, a nyirkos kesztyűm hozzáragadt a vaslétrához, miközben fel-le mászkáltam. Korán keltem, és még félhomályban indultam a vonathoz, kialvatlanul, felborzolt idegekkel. Útközben szerencsére egy kicsit megnyugodtam, a tavaszi erdő igazán szép volt. Nagyobb magasságban virágok bujkáltak az avarban, lejjebb pedig friss zöld hajtások virítottak a fákon. A Csóványoson össze volt fagyva a sár, így gyorsan haladtam, lejjebb már cuppogott a bakancsom. Valahol félúton macskanyomokra bukkantam a sáros úton, de nem sikerült jó, azonosításra alkalmas fényképet készíteni. Hiúzra tippelnék a méretük alapján, azonban ez túl nagy "kiváltság" lenne, nem hiszem, hogy ekkora szerencsém lehet, így maradok a bizonytalanságban.

"A Tél fagyos ujjai"

cicanyomok I.

cicanyomok II.

sár, hajtások

békapetének vagy halikrának mondanám - ha nem egy száraz kövön lett volna: így passz

A faluba beérve a legrövidebb úton, jó tempóban mentem a vonathoz, közben Juditnak telefonon be is számoltam róla, mekkora bakot lőttem, és most az egyszer boldogan tértem vissza a civilizációba.
Még akkor megfogadtam, hogy elhagyott épületben csak végszükség esetén bivakolok, a következő nagyobb költséget jelentő beszerzésem egy jó bivakzsák lesz! Sajnos ezzel a túrával kapcsolatban mind a mai napig erősebbek a negatív érzelmeim, mint a szép emlékeim, viszont sokat tanultam belőle. A legfontosabb: minden szamár a maga bőrét viszi a vásárra!

Címkék: Börzsöny Bivak Hidegfront Tavasz

<< Első  < Előző | Oldal:  1 | 2 |

2012/09/21 19:20:45

Kicsit nehezebb, mint amire emlékeztem.

2012/09/21 19:17:25

Gyula, rendszeres olvasója vagyok a blogjaidnak, de nem emlékszem, hol érdemes bivakolni esőben, kérlek mégis ismételd magad!! Mert menedéképítéssel még nem próbálkoztam, de egyszer annak az ideje is eljön

Ami a bivakzsákokat illeti: a Carinthia cégnek van egy egész jó, gore-tex alapú, fejrésznél 2 rúddal merevített, ha minden igaz "Observer" fantázianéven futó terméke. Inkább nevezném egyszemélyes kompakt sátornak; mindenesetre vízálló, gyorsan felállítható, lélegző, kicsit nehéz a kategóriában: 1,5 kg. Azzal igenis érdemes foglalkozni! Már aludtam benne, igazán meggyőző!

A klasszikus, hagyományos bivakzsákok kiválóan alkalmasak arra, hogy beizzadj a hálózsákodba, és ezzel ronts a zsák hőtartó képességén, egyetértek Veled A levente-hálózsák huzata is úgy bepárásodott a fent felidézett éjszaka alatt, hogy megálltak benne a vízcseppek, öröm volt kiszárítani

2012/09/19 21:23:54

Ami az esetleges villámcsapást illeti: nem villámlott. Úgy készültem, hogy ha közel csapkod, lemegyek a torony aljába, villámhárító van, vasbeton az egész, nagy baj nem lehet

A videófelvétel ötlete jó! Sajnos a tükörreflexesem (Nikon D3000) nem tud videót rögzíteni, de már fontolgatom egy új gép beszerzését

Angyom
2012/09/19 20:33:37

Azért nem semmi bátorságod van! Villámcsapás ezekszerint nem érte a tornyot. Ált.suli 7-es voltam, mikor Nógrádba mentünk táborozni. Mármint a faluba. És aztán mi is Diósjenőről mentünk fel a csócsra. Akkor voltam előszőr ekkora magasságban, a toronyba felmentem, de a tetején csak guggoltam - emlékszem. Viszont a kilátás!

Leírom, én hogy készítem az ilyen videót. Veszek fel egy jó hosszú alapanyagot, legyen most pl. 3 perc. A Vegasban (Sony videoszerkesztője) pedig felgyorsítom. Ott alapban 300%-ot enged, így első körben egy perces lesz. Másodikban már 20 másodperces, harmadik körben 7, és az már elég látványosan mutatja az ilyen felhővonulást.

Jó az ötleted nagyon, ne add fel